Leste i en bok på biblioteket som handlet om hyttebygging at man skulle begynne med gavlene, de hadde forlenget stenderne slik at de gikk opp til takets underkant. Man sparte dermed en takstol (kanskje) per gavl siden man bare spikret på hanebjelker og underramme ved gavlene og så la på taktro. Og så takstoler c-c 120 imellom som vanlig.

Blir dette sterkere enn om man bygger fire like vegger (altså med samme høyde) på betongplaten, reiser dem opp og setter takstoler hele veien? Blir jo enklere å skjøte rem om veggene er like høye.

/Anders
 
Jeg fulgte samme metode som boken på mitt siste bygge. Gjør man det så har man jo ingen hammarband på to sider, så ingen problemer med det. Derimot felte jeg inn en stående 45X145 i omtrent samme høyde som hammarbandet. (Veldig praktisk å skjøte asfabordene på). Deretter stilte jeg en komplett takstol mot de oppstikkende stenderne. Det fine med denne metoden er at man får to ultrastabile takstoler, og så er det bare å CC måle inn de andre så står hele taket riktig med en gang.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.