Hei,
Er ny her på forumet og vil benytte anledningen til å si hei til alle husentusiaster!
Jeg og min samboer bygger for tiden et hus, og har kommet så langt at betongplaten er støpt. Dessverre har det oppstått et problem i forbindelse med støpingen av platen, og skulle gjerne vite hvor stort problemet er og hva det kan få for konsekvenser, samt deres kunnskaper og erfaringer om hvordan man kan løse problemet på en god måte.
Vi har valgt å avvike fra standard sluk i badet, altså en sirkelformet sluk i midten av dusjområdet, til en dusjrenne langsmed veggen.
Problemet er at byggeledelsen har glemt å oppdatere tegningene til håndverkerne i forbindelse med støpingen og derfor ikke forberedt med isopor i området rundt sluken, slik jeg har forstått at man gjør ved installasjon av en slik sluk (Purus Pro Line). Dessuten er jo sluken feilplassert, standard sluk (rund i midten av dusjområdet).
Dette ble oppdaget med en gang etter støpingen, og byggeledelsen samt den kontrollansvarlige har forsikret meg om at dette skjer av og til og kan løses uten komplikasjoner og har allerede pigget opp en bit i platen (der isoporen skulle ha vært).
Hva er deres erfaringer? Hvordan gjør man rent teknisk for å utbedre noe slikt på en god måte? Er det å ta frem fin-hakka og forsiktig for hånd hakke ut alle rør, ledninger og armering for å unngå skader?
Takknemlig for svar fra dere som kan!
Her er en video på hvordan jeg mener det burde vært gjort, i vårt tilfelle om man ikke hadde glemt det.
Mvh