5.477 lest ·
31 svar
5k lest
31 svar
Konvertere 110V uttak til 220V
Moderator
· Stockholm
· 57 821 innlegg
Om du bare bytter en stikkontakt, så påvirkes ikke tetningslaget. Men dersom du gjør dette må sikkerhetsreglene følges. For det første må du ha jordet stikkontakt (de der barbertakene var ikke koblet til jord), for det andre må stikkontakten være beskyttet av jordfeilbryter (vanlige stikkontakter var totalforbudt på bad før vi fikk jordfeilbrytere). For det tredje må stikkontakten være plassert på godkjent avstand fra dusj og/eller badekar. Stikkontakten trenger ikke være IP44. I områder i våtrom hvor elektrisiteten skal følge IP44 skal det ikke finnes stikkontakter.
Disse barbertakene løste sikkerhetsproblemet gjennom isolasjonstransformatoren, stikkontakten kan ikke føre strøm mot jord, så du kan ikke få en støt fra stikkontakten med mindre du setter inn to ledninger i hullene samtidig.
Disse barbertakene løste sikkerhetsproblemet gjennom isolasjonstransformatoren, stikkontakten kan ikke føre strøm mot jord, så du kan ikke få en støt fra stikkontakten med mindre du setter inn to ledninger i hullene samtidig.
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 innlegg
Det bør vel funke med:snaggletooth skrev:
https://www.elbutik.se/product.html/schneider-exxact-2-vagsuttag-komplett
også om man vil ha det nettere?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 innlegg
Ifølge elektriker jeg har vært i kontakt med er det beste å sette et 4-veis utenpåliggende vegguttak ifølge:S stugan_i_skogen skrev:
https://www.bauhaus.se/vagguttag-el...MI9Lr-u_nykQMV9-yyCh27UwHhEAQYASABEgKIjvD_BwE
Denne skal monteres i boks ifølge nedenfor:
https://www.bauhaus.se/apparatdosa-schneider-electric-imt37477-bp202-enkel-dubbelgips
Hva tror dere om dette?
Hobbyelektriker
· Stockholm
· 700 innlegg
Boks når du bruker utenpåliggende uttak? Hvorfor? Det er jo nok å sette et utenpåliggende uttak over eksisterende boks, tenker jeg?C CarlLunk skrev:
Ifølge Elsäkerhetsverkets tjeneste Kolla Elföretaget er firmaet godkjent for denne typen installasjon. Jeg tror jeg stoler mer på det enn hvor elektrikeren velger å handle en Elko 4-veis kontakt.P PappasHammare skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 821 innlegg
Det kan jo handle om det som er diskutert i tråden opprinnelig. At "dosan" som transformatoren sitter i er for stor for et vanlig innfelt uttak. Da kan en løsning for å dekke hullet være å bruke et stort (4 veis) utenpåliggende uttak.C CarlLunk skrev:
Jeg forstår ikke linken med apparatboks. Det utenpåliggende uttaket skal ikke ha noen boks i veggen.
Men igjen: I ditt tilfelle hvor det er et baderom, hvordan er uttaket plassert i forhold til dusjen? Finnes det jordfeilbryter?
Fått klarhet i boksen. Det var bare et eksempel på en boks han sendte som ville ha trengt å sitte i veggen for et vanlig uttak. En misforståelse.H hempularen skrev:Det kan jo handle om det som har blitt behandlet i tråden opprinnelig. At "dosan" som transformatoren sitter i er for stor for et vanlig innfelt uttak. Da kan en løsning for å dekke hullet være å bruke et stort (4 veis) utenpåliggende uttak.
Jeg forstår ikke linken med apparatboks. Det utenpåliggende uttaket skal ikke ha noen boks i veggen.
Men igjen: I ditt tilfelle hvor det er et bad, hvordan er uttaket plassert i forhold til dusjen? Finnes det jordfeilbryter?
Uttaket er plassert 120 cm fra dusjhodets festepunkt og mer enn 60 cm fra badekarskant. JFB finnes i el-sentralen men beskyttelsesjording er ikke trukket fram for øyeblikket.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 innlegg
Topp, da gjelder det bare å trekke jordledning til stikkontakten. Og så fundere over om man kan dekke boksen på en annen måte. En stor 4-veisuttak er jo ikke direkte et kunstverk, så det er mulig at man kan gjøre noe penere.
