snaggletooth snaggletooth skrev:
Burde funke med et slikt her:

[lenke]
Er vel ikke IP44 klassifisert. Skal sitte i baderom.

Hvordan fungerer det forresten med tettsjiktet koblet til å bytte stikkontakt i baderom?
 
Om du bare bytter en stikkontakt, så påvirkes ikke tetningslaget. Men dersom du gjør dette må sikkerhetsreglene følges. For det første må du ha jordet stikkontakt (de der barbertakene var ikke koblet til jord), for det andre må stikkontakten være beskyttet av jordfeilbryter (vanlige stikkontakter var totalforbudt på bad før vi fikk jordfeilbrytere). For det tredje må stikkontakten være plassert på godkjent avstand fra dusj og/eller badekar. Stikkontakten trenger ikke være IP44. I områder i våtrom hvor elektrisiteten skal følge IP44 skal det ikke finnes stikkontakter.

Disse barbertakene løste sikkerhetsproblemet gjennom isolasjonstransformatoren, stikkontakten kan ikke føre strøm mot jord, så du kan ikke få en støt fra stikkontakten med mindre du setter inn to ledninger i hullene samtidig.
 
  • Liker
GK100 og 1 annen
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Er vel ikke IP44 klassifisert. Skal sitte på badet.

Hvordan fungerer det forresten med membranen knyttet til å bytte stikkontakt på badet?
IP44 er overkurs.
 
  • Liker
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A. Det er en 1,5 år gammel tråd

B. TS skriver at det er en do, ikke våtrom

C. Løste det seg for TS?
 
  • Liker
Incinerator
  • Laddar…
redarn redarn skrev:
A. Det er en 1,5 år gammel tråd

B. TS skriver at det er en do, ikke våtrom

C. Løste det seg for TS?
A) Problemet er nok fortsatt aktuelt da CarlLunk spurte så sent som 08:13 i dag.
 
  • Liker
redarn
  • Laddar…
S stugan_i_skogen skrev:
A) Problemet er nok fortsatt aktuelt da CarlLunk spurte så sent som 08:13 i dag.
Beklager, jeg overså at det var et nytt spørsmål. Mea culpa.
 
  • Liker
stugan_i_skogen
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Ifølge elektrikere jeg har vært i kontakt med, er det beste å sette et 4-veis utenpåliggende vegguttak ifølge:

[lenke]

Dette skal monteres i boks ifølge nedenfor:

[lenke]

Hva synes dere om dette?
Boks når du bruker utenpåliggende uttak? Hvorfor? Det er jo nok å sette et utenpåliggende uttak over eksisterende boks, tenker jeg?
 
S stugan_i_skogen skrev:
Dosa når du kjører utenpåliggende stikkontakt? Hvorfor? Det holder jo å sette en utenpåliggende stikkontakt over eksisterende dosa tenker jeg?
Jeg vet ikke hvordan han tenker i det hele tatt men finnes kanskje noen her inne som forstår hvorfor
 
P
Beklager, men om din elektriker kjøper ting på Bauhaus så kan man lure på om han virkelig er elektriker...
 
P PappasHammare skrev:
Beklager, men hvis din elektriker kjøper ting på Bauhaus kan man lure på om han virkelig er elektriker...
Ifølge Elsäkerhetsverkets tjeneste Kolla Elföretaget er firmaet godkjent for denne typen installasjon. Jeg tror jeg stoler mer på det enn hvor elektrikeren velger å handle en Elko 4-veis kontakt.
 
  • Liker
hempularen
  • Laddar…
C CarlLunk skrev:
Jeg vet ikke hvordan han tenker i det hele tatt, men kanskje det finnes noen her inne som forstår hvorfor
Det kan jo handle om det som er diskutert i tråden opprinnelig. At "dosan" som transformatoren sitter i er for stor for et vanlig innfelt uttak. Da kan en løsning for å dekke hullet være å bruke et stort (4 veis) utenpåliggende uttak.

Jeg forstår ikke linken med apparatboks. Det utenpåliggende uttaket skal ikke ha noen boks i veggen.

Men igjen: I ditt tilfelle hvor det er et baderom, hvordan er uttaket plassert i forhold til dusjen? Finnes det jordfeilbryter?
 
H hempularen skrev:
Det kan jo handle om det som har blitt behandlet i tråden opprinnelig. At "dosan" som transformatoren sitter i er for stor for et vanlig innfelt uttak. Da kan en løsning for å dekke hullet være å bruke et stort (4 veis) utenpåliggende uttak.

Jeg forstår ikke linken med apparatboks. Det utenpåliggende uttaket skal ikke ha noen boks i veggen.

Men igjen: I ditt tilfelle hvor det er et bad, hvordan er uttaket plassert i forhold til dusjen? Finnes det jordfeilbryter?
Fått klarhet i boksen. Det var bare et eksempel på en boks han sendte som ville ha trengt å sitte i veggen for et vanlig uttak. En misforståelse.

Uttaket er plassert 120 cm fra dusjhodets festepunkt og mer enn 60 cm fra badekarskant. JFB finnes i el-sentralen men beskyttelsesjording er ikke trukket fram for øyeblikket.
 
  • Liker
stugan_i_skogen og 1 annen
  • Laddar…
Topp, da gjelder det bare å trekke jordledning til stikkontakten. Og så fundere over om man kan dekke boksen på en annen måte. En stor 4-veisuttak er jo ikke direkte et kunstverk, så det er mulig at man kan gjøre noe penere.
 
  • Liker
stugan_i_skogen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.