Stickan56
Alternativ konstruksjon for å få ned høyden på betongplinten og gjøre det lettere å støpe.
Alternativ konstruksjonsillustrasjon for å senke høyden på en betongsokkel med trestolpe, metallplater og skruer.

Stickan

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Stickan56 Stickan56 skrev:
Alternativ konstruksjon for å få ned høyden på betongfoten og gjøre det lettere å støpe.
[bilde]

Stickan
Takk for forslaget! Men jeg forstår ikke helt, mener du at jeg skal erstatte foten med en trestolpe? Altså i prinsippet feste en stolpefot/betongfot på fjellet og så en stolpe på den? Hvis så, har vært inne på det selv tidligere fordi det virker jo veldig enkelt men tåler stolpen lasten?

R
Som frihopper sier så går det å utføre på ulike måter, da trenger du å lage en betongblokk på berget som er minst 40 cm høy og ca 40X40 cm firkantet, dette for å få ned festebjelkene til å stå på berget bra.
Tar du bare til en kraftig stolpe så holder det, for eksempel skru sammen 3 stk 125X45 til stolpe, det som kan være et aber er å få festebjelkene til å komme riktig i avstand mellom for å feste stolpen, pleier å bli litt skjevt uansett hva man gjør.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Stickan56
F frihopper skrev:
Takk for forslaget! Men jeg forstår ikke helt, mener du at jeg skal erstatte plinten med en trestolpe? Altså i prinsippet feste en stolpesko/betongplint på berget og så en stolpe på den? Om så, har vært inne på det selv tidligere for det virker jo å være veldig enkelt men tåler stolpen lasten?
Akkurat som "Rävlyan" skriver så skal du støpe en plint først som bildet beskriver.

Stickan

• Liker
frihopper
  • Laddar…
R
R rävlyan skrev:
Som Frihopper sier
Ble litt feil på tippsaren :worried: skal være Stickan56 :) og ikke Frihopper

• Liker
Stickan56 og 1 annen
  • Laddar…
Det føles jo utvilsomt som et fristende forslag!

Kunne man tatt en sånn her stolpe:
https://www.hornbach.se/shop/Stolpe...A-95x95x4200-mm/7189159/artikel-detaljer.html

Må plinten være så stor? En vanlig plint er jo bare 19 cm i diameter. Med dette volumet, hvis jeg har regnet riktig, blir det ca. 64 liter grovbetong om den er 40 cm høy og 40 * 40 cm i areal. Det blir jo mer betong enn en standardplint på 19 cm på 140 cm (ca. 40-50 liter).

R
Den stolpen du lenker til er vel sådär, en ren stolpe har evnen til å vri seg og det kan ikke stoppes. Derfor gjelder det å skru sammen noen, litt grovt men den skal stå mot noe på undersiden også. Det med grunnmuren, den må være ganske grov og høy, ok kanskje 30X30 bred og jernene trenger minst 20 cm høyt, for at jernene skal sitte ordentlig, samt litt armering i firkant på grunnmuren så den ikke kan sprekke samt noen ekstra dubber, den ligger løs på fjellet Betong fester ikke på fjell Kan få til en skisse på det, ellers i stil med det som har kommet frem tidligere, med litt modifikasjon

• Liker
frihopper
  • Laddar…
R
Det går å få til det med plint og stolpe med litt klurighet, hvordan er de eksisterende stolpene i dag, har huset sunket noe ettersom du trenger å lage nye?

R rävlyan skrev:
Den stolpe du lenker til er vel sånn passe, en ren stolpe har evnen til å vri seg og det går ikke an å stoppe. Derfor at skru sammen noen, litt grovt men den skal stå mot noe på undersiden også. Det med sokkelen, den må være ganske grov og høy, ok kanskje 30X30 bred og jernene trenger minst 20 cm høy, for at jernene skal sitte ordentlig, deretter noen armeringer i firkant på sokkelen så den ikke kan sprekke samt noen ekstra dubber, den ligger løs på fjellet. Betong fester ikke på fjell. Går an å få til en skisse på det, ellers i stil med hva som har kommet fram tidligere, med litt modifikasjon
30 cm høy * 30 cm * 30 cm høres mer behagelig ut. Årsaken til tvilen er at dette er Stockholms skjærgård og det er et rent helvete å slepe ting til huset som står midt på øya. Da blir det i stedet 27 liter, typ 2 sekker grovbetong, hvilket føles mer OK. Så lenge det funker holdfastmessig så klart!

Jeg tenker meg følgende konstruksjon:

Bygger form. Dobler 3 stk armeringsjern 10 mm i fjellet med ankermasse 29 cm av sokkelens 30 cm. På med grovbetong og så ned med 50 cm sokkeljern som da er 20 cm over sokkeloverflaten. Skrur sammen 3 stk 145*45-regler trykkimpregnert som jeg fester med varmgalvanisert gjengestang M12 på to steder i henhold til Stickans skisse. Så fester jeg 145*45-stolpen i rammespilen på huset med vinkeljern. Funker?

R rävlyan skrev:
Det går an å få til det med plint og stolpe med litt kløktighet, hvordan er de eksisterende stolpene i dag, har huset sunket noe siden du trenger å lage nye
Det er behandlet i en annen tråd, https://www.byggahus.se/forum/threads/bjaelklagsregel-utanfoer-plintarna.291888/#post2668196, men det handler om at det sannsynligvis var dårlig gjort fra begynnelsen, for snart 40 år siden, at den ytterste rammebjelken på huset ligger veldig nær kanten på plintene (som er rette) og på en plint helt "falt" av.

Edit: annet brukernavn da som jeg har mistet passordet til.

R
Skal prøve å få til en skisse for ditt arbeid på enklest måte er det OK

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Stickan56
Sist redigert:
  • Liker
rävlyan og 1 annen
  • Laddar…
R
En enkel skisse håper at du forstår, litt tullete med tekst i paint men går, derfor litt opp og ned på den

• Diagram av en konstruksjonsskisse med bjælker, stolpe og armering tydelig markert. Viser festemetode med jern og plassering i terreng.
  • Liker
frihopper
  • Laddar…
R
Fikk ikke med, stolpen skal gå ned til støpingen med asfaltpapir under, , treet vil gi seg litt med tiden og kan synke noen mm, da er det bra at den fester seg mot betongen.

• Liker
frihopper
  • Laddar…
Takk Rävlyan, setter pris på det MYE!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.