8.737 lest ·
33 svar
9k lest
33 svar
Kontroller stolpe / luftbobler
Hei!
Jeg holder på å støpe nye søyler UNDER et hus der søylene er dårlige.
1. Hvor viktig er det å røre rundt med en planke eller lignende for å forhindre luftbobler? De to søylene jeg har støpt har jeg ikke fått rørt rundt med en planke, men jeg har ristet røret før det har herdet slik at luften skal forsvinne og betongen pakkes.
2. Alternativ til planke å røre rundt med? Noen type teleskop-verktøy som man kan vinkle ned i søylrøret når man er under huset?
3. Finnes det noen måte å kontrollere om en søyle har blitt bra?
Søylene er ca 1,5 meter høye, 19 cm i diameter, står på fjell og er forankret med 3 stk armeringsjern à 10 mm per søyle i fjellet med ankermasse.
Jeg holder på å støpe nye søyler UNDER et hus der søylene er dårlige.
1. Hvor viktig er det å røre rundt med en planke eller lignende for å forhindre luftbobler? De to søylene jeg har støpt har jeg ikke fått rørt rundt med en planke, men jeg har ristet røret før det har herdet slik at luften skal forsvinne og betongen pakkes.
2. Alternativ til planke å røre rundt med? Noen type teleskop-verktøy som man kan vinkle ned i søylrøret når man er under huset?
3. Finnes det noen måte å kontrollere om en søyle har blitt bra?
Søylene er ca 1,5 meter høye, 19 cm i diameter, står på fjell og er forankret med 3 stk armeringsjern à 10 mm per søyle i fjellet med ankermasse.
Moderator
· Stockholm
· 57 869 innlegg
I betongindustrier, har de maskiner som vibrerer støpeformen.
Det er vel litt det samme som at du rister på formerøret.
Det er vel litt det samme som at du rister på formerøret.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Betong som du blander selv bør vibreres (også fabrikkblandet iblant), spesielt når det gjelder så høye plinter. Lei en elektrisk stavvibrator hos Ramirent eller Cramo.
Har du en delta eller planslip kan du kjøre med den på støperøret i noen minutter for å vibrere.
Også en krokete 75mm spiker i chucken på boremaskinen vil generere vibrasjoner nok til å vibbe et støperør som er frittstående.
Også en krokete 75mm spiker i chucken på boremaskinen vil generere vibrasjoner nok til å vibbe et støperør som er frittstående.
Takk for svaret!C corre skrev:
Hvordan går jeg frem med en slipemaskin, setter jeg den mot røret eller?
Jeg har en PSM 100 A
https://www.bosch-do-it.com/gb/en/diy/tools/psm-100-a-3165140718028-199909.jsp
Hvordan går jeg frem med en krokete spiker og bormaskin?
Rørene står nok direkte mot fjellet med en liten glippe,
Rett inn rørene for sentrum og i lodd, slå i ca 1 dm betong og bank på røret så det sveller ut litt nederst og vent til dagen etter, da sitter rørene fast i bunnen og flytter seg ikke sidelengs.
Da er det fritt fram å fylle 1 dm om gangen og vibrere med noe mot røret, samt se ned om det ligger litt vann på oversiden, da er luften borte.
Har du et jern hele veien opp, trengs det nok på så lange stolper.
Rett inn rørene for sentrum og i lodd, slå i ca 1 dm betong og bank på røret så det sveller ut litt nederst og vent til dagen etter, da sitter rørene fast i bunnen og flytter seg ikke sidelengs.
Da er det fritt fram å fylle 1 dm om gangen og vibrere med noe mot røret, samt se ned om det ligger litt vann på oversiden, da er luften borte.
Har du et jern hele veien opp, trengs det nok på så lange stolper.
Tilnærmingen har vært slik, hittil, at på grunn av den trange plassen har jeg skuflet med en liten sparkelspade i røret, så etter kanskje halve er fylt, vanskelig å si, har jeg ristet/vippet på røret. Så fylt opp til kanskje 30 cm under huset der papprøret slutter og ristet igjen og fylt på resten. Så, ganske rett etter at det nedre papprøret er fylt, har jeg satt på resten av papprøret, 30 cm, og fylt på det og teipet sammen det øvre papprøret med det nedre. Har gjort det i to omganger, altså at nedre røret er kanskje 120 cm og det øvre er 30 cm, for at det går raskere å fylle når jeg har litt plass sånn at det ikke har gått å tre på papprøret på armeringsjernene om det har gått helt opp til huset.Stickan56 skrev:
Du har jo 2 deler som du sier, da kan du stoppe ned jern i første biten som stikker opp litt, og deretter sette ned en annen som går forbi den første, blir en skjøt der men blir sterkt nok. Deretter det med å fylle 30 cm er for mye, bare 10 cm av gangen ellers vanskelig å få bort luften og blir bare mye lettere å få vibrasjon på betongen.
Har du en borrmaskin med slag så kan du sette en så stor bolt som mulig i den og vibrere mot røret, det fungerer bra, luften går ut. Sjekk hele tiden at det kommer opp vann på oversiden av det du har slått i, før ny betong helles i og ikke mer enn 10 cm. Blir mye helling og tar tid, men bare like situasjonen og jobbe på.