Hei!
Tenkte å sjekke om det finnes noen konstruktør (eller lignende) her på forumet som kunne gi litt input/hjelpe meg angående konstruksjonen av en trapp som jeg skal bygge.
Bakgrunn: Vi holder på å bygge et basseng og til dette vil vi kjøpe et bassengtak. For å skjule bassengtaket når det står parkert (når man har rullet det til siden, ved siden av bassenget) ønsker vi å rulle det inn under vår balkong. Balkongen står i direkte tilknytning til bassengområdet og fra balkongen ned til bassenget er det ca 80 cm. Vår tanke er å bygge en trapp mellom bassengområdet og balkongen og at denne trappen skal kunne heves/åpnes som bakluken på en bil. Når trappen er i hevet posisjon ruller man inn bassengtaket under trappen og inn under balkongen, deretter feller man ned trappen igjen. Se nedenfor for en enkel illustrasjon.
Trappen er bare tre trinn høy, men 3,6 meter bred (hele bassengtakets bredde må gå inn under). For å klare å løfte trappen på denne måten har jeg gjort antagelsen at konstruksjonen må være relativt stiv. En tanke er derfor å lage den underliggende konstruksjonen av firkantrør (som sveises sammen). Konstruksjonen dekkes deretter av impregnert terrassebord for å smelte sammen med resten av balkongen. Ved en rask overslagsberegning vil hele trappen (stål + tre) veie ca: 85 kg. Av denne grunnen vil to gassfjærer benyttes for å lette åpning og lukking.
Nå til mitt spørsmål...jeg vil sikre en stiv og god konstruksjon, men samtidig ikke bygge den unødvendig tung. Hvilken dimensjon på firkantrør ville vært passende for denne typen konstruksjon? Jeg vurderer å bruke 30x30x1,5, men man må kanskje gå opp til 2mm godstykkelse? Jeg tenker at man lager 7 stk "sidestykker" som man deretter også forbinder med firkantrør. Dette for å gi en CC avstand på ca: 60 cm mellom hvert sidestykke.
Usikker på om jeg har glemt noen viktig input nå, men kompletterer gjerne med mer informasjon hvis det skulle være nødvendig...