Hei, trenger å bygge et større loft og blir ikke klok på hvordan jeg skal gjøre det.
Den delen som er bygget (blå streken i bildet) er ca 6x4m bygget av 195x45 bjelker som hviler på 2 bærende vegger av lettbetong.
Jeg har ca 1m til på K-tegningene. Utenfor den bærende veggen. Fram til en stålsøyle (Lilla ring på bildet)
Nå vil jeg imidlertid ut utenfor søylen, ca 120cm til. Til den røde streken.
På noe vis trenger jeg jo å forankre i ytterveggene, i søylen og i den ytterste bjelken. Endene kan hugges inn i yttervegg, lettbetongblokk. Men det blir 6m spenn på bjelkene så jeg trenger noe på midten. 3m spenn bør vel være ok på 195x45 bjelker med 60cc og skrudd plankegulv oppå?
Skal jeg kanskje sveise L eller T-jern på og forbi søylen, 120cm forbi søylen og feste på noe vis i nåværende ytterste bjelke? Noe å legge tilkommende bjelker oppå? Da kan jeg hakke ut bjelkene?
Jeg vil ikke sette en bjelke under siden det senker takhøyden nede under loftet.
Slik ser det ut akkurat nå, byggbilder.
Dere ser stålsøylen og loftet så langt det strekker seg akkurat nå.
Et bilde til, jeg trenger å forankre noe i disse punktene som holder for 195x45 bjelker med 3m spenn. Et loft der gulvet skal kunne holde noen hundre kg.
En bjelke på dine vegger som du kan feste en bjelke mellom til din søyle. Så bjelkelaget i
Ja så er K-tegningen tegnet nå.
Men jeg trenger å ha 120cm fritt hengende loft utenfor stolpen. Det er 8m spenn mellom ytterveggene. Så en form for bjelke (tre eller stål) må gå fra det nåværende loftet til stålstolpen, og forbi den 120cm. Trenger å forankre den i stolpen men også i ytre 195x45 regelen i nåværende loftet.
Trenger å finne ut:
1. Hvilken bjelke trengs for å klare vekten? Tre eller stål? T-jern? L-jern?
2. Hvordan skal jeg forankre den i nåværende loftet?
Hvis du har en K-tegning så burde det jo stå dimensjoner på den, ellers er det ingen konstruksjonstegning.
Du kan jo henge opp overhenget fra takbjelken om du ikke vil ha en ekstra søyle.
Om du har en K-ritning så burde det jo stå dimensjoner på den ellers er det ingen konstruksjonstegning.
Du kan jo henge opp overhenget fra takbjelken om du ikke vil ha en ekstra søyle.
Jeg har en K-tegning med mål og dimensjoner. Det første bildet er fra den k-tegningen. Jeg vil dog avvike fra K-tegningen og bygge ytterligere 120 cm.
Jeg trenger å ha åpent til takbjelken siden jeg skal ha bjelkevogn og vinsj. Hensikten med å gå forbi stolpen er for å kunne vinsje opp ting og lande dem oppe på loftet.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.