Hei Byggahus!

Jeg har en vurdering om å bytte ut portene i dobbeltgarasjen til en stor port om en stund.
Garasjen er en "lavbygd skoeske" med tilhørende lavt skrånende tak og sarg rundt om.

Det vanskelige er at jeg i så fall må få taket helt frittbærende da det i dag er brutt i midten over en stålbjelke som hviler på "stolpen" mellom portene.

Og for å gjøre det mer komplisert, vil jeg jo ikke heve sargen (som i dag er 4 panelbord høy, hva nå det blir i høyde). Og innerhøyden ute ved veggen er hele 210 cm :|

Legger ved tegningene av garasjen.

• Arkitekttegning av en garasje med forskjellige visninger, inkludert grunnplan, seksjoner og fasader. Viser garasjemål og konstruksjonsdetaljer.
En mulighet er kanskje at du veksler av støtten mellom portene med en stålbjelke. Da må du velge en bjelke med større dimensjon enn den som sitter der, slik at den eksisterende bjelken stikker inn mellom flensene.

Helt off topic, men hvorfor vil du endre portene så?

f91jsw: Det skulle kanskje også kunne gå, lurer dog på hvor stor den trenger å være i så fall.

KoW: Fordi portene begynner å synge på siste verset og er ganske smale (2375mm virker de å være). En 5500mm-port går inn om man river midten. Har du et godt argument for å beholde det som det er så lytter jeg gjerne =)

Nei, ikke har jeg noen argumenter nei :confused:

Synes bare at det var litt morsomt å bytte ut to fungerende porter mot en bare fordi...

Og det er jo klart at det kreves store endringer i den bærende konstruksjonen om man gjør så. Er det verdt det?

Du ga meg faktisk noe å tenke på, jeg trodde portene hadde ikke-standard mål, men nå ser jeg at det ikke bare er 2500mm som gjelder, men også 2375 og 2400mm (portåpningene er 2440mm, så den sistnevnte burde passe).

En fordel med å ikke ha en stor port er at man kan dele av den ene halvdelen og fortsatt ha en port åpen hvis man skulle ønske å gjøre noe støvete.

Jeg får sørge for å be om noen pristilbud på to små eller en liten port.

Nå er portene 45 år gamle vippeporter som ikke lenger ruller som de skal, samt de er veldig utette.

• Liker
KnockOnWood
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.