Det begynner å bli på tide å sette bjelkelaget til loftet i mitt attefallsprosjekt. Jeg har lett etter passende beskrivelser på hvordan jeg skal tenke, men jeg finner ikke så mye bra materiale.
Nedenfor er en skisse over min nåværende plan. Bjelkene er 195x45 mm. Skissen er ikke i målestokk. Tenker jeg riktig?
Vedlagt finnes også bilder av 195x45-bjelkene som er festet i veggreglene der jeg hadde tenkt å feste bjelkeskoene. På ett av bildene vises også den bærende veggen som loftet skal gå over.
Fremfor alt lurer jeg på nøyaktig hvordan skjøten skal utformes:
Hvor bør skjøten plasseres? Bjelkene er maks 4 m tror jeg. Skal jeg sikte på midt mellom bærende veggen og motsatt side?
Bør man ha gjennomgående bolter gjennom tverrbjelken?
Jeg skulle ha droppet den der skjøten på midten, i det minste den tverrgående løsningen med bjelkesko det blir ikke bra og dessuten komplisert og unødvendig dyrt.
Hvis du ikke kan kjøpe bjelker som spenner over hele bredden så er det bedre at du skjøter dem sammen to og to. Side ved side med lim og skruer. Jo lengre strekning de går overlappende ved skjøtene jo sterkere og bedre.
Jeg ville ha droppet den skjøten på midten, i hvert fall den tverrgående løsningen med bjelkesko, det blir ikke bra og dessuten komplisert og unødvendig dyrt.
Om du ikke kan kjøpe bjelker som spenner over hele bredden så er det bedre at du skjøter dem to og to. Side ved side med lim og skruer. Jo lenger de går overlappende ved skjøtene, jo sterkere og bedre.
Takk for svar. Ungefär som enligt den nye bildet nedenfor? Alternativt kan jo skjøten ligge rett på den bærende veggen som noen foreslo i tråden. Trenger man noen spesiell type lim og skruer for den typen skjøt?
Takk for alle andre svar i tråden også.
Målet til skjøten skal være et spørsmålstegn, ikke 7 m.
Grunnen til at jeg har valgt 45x195-bjelker er at jeg konsulterte med en snekker tidlig i prosjektet som mente 195 skulle være tilstrekkelig.
Jeg forstår at det ville være lettere å bruke bjelker som går over hele lengden. Men jeg har rett og slett ikke sett noen slike i de byggevarehusene jeg har besøkt. De lengste jeg har sett har vært 4.0 eller 4.2 m tror jeg.
Det må vel holde at skjøten legges på den bærende veggen? Spennvidden blir jo bare ca 2,7 m.
Er ikke på stedet for å måle akkurat nå, men tror spennvidden er rett over 3 m. Circamålet til bærende vegg er nok nærmere 1,5 m enn 2 m når jeg tenker etter. Men uansett fungerer det jo at skjøten legges på den bærende veggen om det skulle være en fordel.
Ser ut som at mange er enige om at skjøten bør legges over den bærende veggen, så her kommer en ny versjon av skissen hvor jeg også har rettet opp målene.
Bør man tenke på noe når man fester bjelkene i den bærende veggen? Holder det med vinkelbeslag og skruer?
Balksko er å foretrekke, så er det bra å ha en lask på hver sin side av bjelken som du har tegnet, så har du bare en på den ene siden..
Takk! Planen er balksko mot ytterveggene. Jeg funderte mest på innfestingen i bærende veggen ved skjøten. Der ser jeg ikke hvordan en balksko ville være anvendelig.
Da sikter vi på lask på begge sider. Foruten kanskje for den ytterste bjelken? Der blir det vel kostig med en lask på utsiden? Eller er det verdt at det blir litt stygt for en sterkere skjøt? Hva er passende lengde på lasket, 1 m?
Takk! Planen er balksko mot ytterveggene. Jeg funderte mest på innfestingen i bærende veggen ved skjøten. Der ser jeg ikke hvordan en balksko skulle være anvendelig.
Da sikter vi på lask på begge sider. Foruten kanskje for den ytterste bjelken? Der blir det vel rart med en lask på utsiden? Eller er det verdt at det blir litt stygt for en sterkere skjøt? Hva er passende lengde på lasket, 1 m?
[bilde]
På den bærende veggen holder det med en enkel vinkelbeslag.
Vi pleier å laske med 34x170mm materialer dersom du har 45x195bjelkelag lengde 1800mm..
Mot yttervegg så holder det med én..