Hej!

Har problem med fukt i krypgrund som så många andra och har varit nere under och kikat. Det finns fukt, mögel, svamp osv på både bjälkar och blindbotten så de skadade delarna skall bytas + andra åtgärder för att få kontroll på klimatet där nere. Jag har ännu inte rivit ut allt men försöker förstå konstruktionen av bjälklaget.

Det jag dock inte förstår är hur konstruktionen är gjord för på bilden så ser det ju ut som 45/45 reglar men det kan ju knappast vara det enda som bär upp golvet?

Fritidshuset är 56 m2 stort.

Har någon insikt i hur hela golv/bjälk konstruktionen kan se ut? Blindbotten skivorna "vilar" alltså på dessa reglar som syns i bild (flera st).

• IMG_5364.jpg
  • IMG_5362.jpg
  • IMG_5361.jpg
Mats-S
H Hampus Ramstedt skrev:
Det jag dock inte förstår är hur konstruktionen är gjord för på bilden så ser det ju ut som 45/45 reglar men det kan ju knappast vara det enda som bär upp golvet?
Troligtvis (kan inte verifiera till 100% på bilderna) är det som du benämner 45/45 reglar endast nederkanten på golvbjälkarna typ 45X150 / 45X120.

Försök att pressa blindbotten uppåt precis vid sidan om en golvbjälke så får du svaret :)

• Liker
Hampus Ramstedt
  • Laddar…
H Hampus Ramstedt skrev:
Hej!

Har problem med fukt i krypgrund som så många andra och har varit nere under och kikat. Det finns fukt, mögel, svamp osv på både bjälkar och blindbotten så de skadade delarna skall bytas + andra åtgärder för att få kontroll på klimatet där nere. Jag har ännu inte rivit ut allt men försöker förstå konstruktionen av bjälklaget.

Har någon insikt i hur hela golv/bjälk konstruktionen kan se ut? Blindbotten skivorna "vilar" alltså på dessa reglar som syns i bild (flera st).
Kan det vara att "reglarna" du ser bara använts till att fästa skivorna i blindbotten och när du tar dän dessa så kommer bjälklaget fram?tycker det er ut på bilderna som att skivorna vilar på det som ser ut som reglar.

• Liker
MONTREAL og 1 annen
  • Laddar…
Om du inte vet eller förstår hur bjälklaget är konstruerat kan det vara ide att kolla bygglovsritningarna..

Tack för era svar. Det är en sommarstuga jag avser att köpa så har varit i krypgrunden begränsad tid därför har jag heller inte kollat upp allt.

H Hampus Ramstedt skrev:
Hej!

Det ser onekligen ut som 45 x 45, märkligt... Hur många plintar är det?

Det är en rad med plintar i mitten där en bärlina ligger på. Avstånd från plint till vägg är ca 3 m uppskattningsvis

Hej,

Lyckats fixa fler bilder. Som ni ser på ena bilden där jag trycker upp blindbotten så är det en skiva vertikalt som avdelare ovanför bjälken. Gissar på en kraftigare konstruktion ovanför men kan verkligen inte förstå hur den ser ut.

Tacksam för alla svar.

• IMG_0562.jpeg
  • IMG_0563.jpeg
Ser ut som det skulle kunna vara ngn form av lättbalkar. Dvs två 45x45 med en masonitskiva mellan. Alltihop limmat.
1780934262359.png

Om det är den typen av balkar så är de inte gjorda för att kunna repareras. Beror naturligtvis på skicket. Lite mögel har ingen påverkan på bärigheten, men är de rötangripna så... De är ju gjorda med 0% extra robusthet och har i det närmaste ingen marginal att ta av.

Nej det verkar som att de är förbrukade om de har blivit skadade.
Däremot kan man ju ersätta med vanlig 44x220 balk alternativt ny i-balk

• Liker
Oldboy
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.