1.523 lest ·
11 svar
2k lest
11 svar
Hur ser denna bjälklagskonstruktion ut? Fritidshus från 80-talet
Hej!
Har problem med fukt i krypgrund som så många andra och har varit nere under och kikat. Det finns fukt, mögel, svamp osv på både bjälkar och blindbotten så de skadade delarna skall bytas + andra åtgärder för att få kontroll på klimatet där nere. Jag har ännu inte rivit ut allt men försöker förstå konstruktionen av bjälklaget.
Det jag dock inte förstår är hur konstruktionen är gjord för på bilden så ser det ju ut som 45/45 reglar men det kan ju knappast vara det enda som bär upp golvet?
Fritidshuset är 56 m2 stort.
Har någon insikt i hur hela golv/bjälk konstruktionen kan se ut? Blindbotten skivorna "vilar" alltså på dessa reglar som syns i bild (flera st).
Har problem med fukt i krypgrund som så många andra och har varit nere under och kikat. Det finns fukt, mögel, svamp osv på både bjälkar och blindbotten så de skadade delarna skall bytas + andra åtgärder för att få kontroll på klimatet där nere. Jag har ännu inte rivit ut allt men försöker förstå konstruktionen av bjälklaget.
Det jag dock inte förstår är hur konstruktionen är gjord för på bilden så ser det ju ut som 45/45 reglar men det kan ju knappast vara det enda som bär upp golvet?
Har någon insikt i hur hela golv/bjälk konstruktionen kan se ut? Blindbotten skivorna "vilar" alltså på dessa reglar som syns i bild (flera st).
Mats-S
Bygningsveteran
· Sollentuna
· 3 617 innlegg
Mats-S
Bygningsveteran
- Sollentuna
- 3.617 innlegg
Troligtvis (kan inte verifiera till 100% på bilderna) är det som du benämner 45/45 reglar endast nederkanten på golvbjälkarna typ 45X150 / 45X120.H Hampus Ramstedt skrev:
Försök att pressa blindbotten uppåt precis vid sidan om en golvbjälke så får du svaret
Kan det vara att "reglarna" du ser bara använts till att fästa skivorna i blindbotten och när du tar dän dessa så kommer bjälklaget fram?tycker det er ut på bilderna som att skivorna vilar på det som ser ut som reglar.H Hampus Ramstedt skrev:Hej!
Tack för era svar. Det är en sommarstuga jag avser att köpa så har varit i krypgrunden begränsad tid därför har jag heller inte kollat upp allt.
Det ser onekligen ut som 45 x 45, märkligt... Hur många plintar är det?H Hampus Ramstedt skrev:Hej!
Det är en rad med plintar i mitten där en bärlina ligger på. Avstånd från plint till vägg är ca 3 m uppskattningsvis
Gissar att det blir kämpigt att byte de nedre balkarna..
Om det är den typen av balkar så är de inte gjorda för att kunna repareras. Beror naturligtvis på skicket. Lite mögel har ingen påverkan på bärigheten, men är de rötangripna så... De är ju gjorda med 0% extra robusthet och har i det närmaste ingen marginal att ta av.
Nej det verkar som att de är förbrukade om de har blivit skadade.
Däremot kan man ju ersätta med vanlig 44x220 balk alternativt ny i-balk
Däremot kan man ju ersätta med vanlig 44x220 balk alternativt ny i-balk
Klikk her for å svare