Hei.
Jeg skal bygge et innspillingsstudio fra grunnen av, noe som selvsagt er utrolig moro, men det blir jo veldig mange spørsmål som krever svar, som for eksempel hvordan jeg skal tenke omkring vegger. Jeg har gjort så mye research jeg kan, men man kan jo ikke stille et spørsmål for mange ganger, og dere her inne er jo knallgode på dette ;)

Jeg har laget en skisse i SketchUp på hvordan jeg har tenkt. Det jeg selv er litt usikker på er hvordan det fungerer med å legge en OSB-plate under ytterpanelet. Jeg har sett at veldig mange gjør det og at det ser ut til å fungere, men jeg er litt usikker på hvordan det fungerer med vårt klima..

Innenfra og ut: 2 lag gips, 1 lag OSB, dampsperre, 45x90 stender med isolasjon, luftspalte, 45x170 stender med isolasjon, OSB-plate, vindsperre (?), spikerlekt, 21x120 ytterpanel samt lekt 22x45 og så litt maling som prikken over i-en.

Mvh
 
  • Skisse av veggkonstruksjon i byggetegningsprogrammer, viser lag som gips, OSB, isolasjon og ytterpanel i en inspirasjonsstudio design.
Hei
Det du har sett er muligens i statene på tv? I Norge er det ikke mange som setter osb bak panelet nettopp fordi de er følsomme mot fukt, aldri bra med limte trefiberskiver og fuktig miljø.

se på
https://www.traguiden.se/om-tra/materialet-tra/trabaserade-produkter/skivmaterial1/osb-skivor/
De skriver litt om osb-skiven og er vel ganske upartiske til akkurat det bruksområdet du vurderer.

Skiven bak panelet er til for å gi støtte og som kryssing av stenderne, høyere vegger krever ofte gips på utsiden og treplate på innsiden for at du skal få stabile stendere som ikke vil bøye seg i svak retning.
Lave vegger under 3 meter krever ofte bare på innsiden, gips er også bra som stabilisering av stenderne.
Skiven på utsiden gjør også at veggen blir tett og motstandsdyktig mot vind, samme som din vindsperre.
Så kommer vi også inn på små gnagere som synes at isolasjonen i veggen er hyggelig, der finnes det metallkammer man kan sette i bunnen om man bruker vindsperre.

Siste anbefaling for luftspalte er nå 34mm, verdt å tenke på om når du bygger nytt.
 
  • Liker
Frekvens
  • Laddar…
pjapen pjapen skrev:
Hei
De du har sett er muligens i statene på TV? i Sverige er det ikke mange som setter osb bak panelet nettopp fordi de er følsomme mot fuktighet, aldri bra med limte trefiberskiver og fuktig miljø.

se på
[lenke]
De skriver litt om osb platen og er vel ganske upartiske til akkurat det bruksområdet du vurderer.

Platen bak panelet er til for å gi stivhet og som kryssing av stenderne, høyere vegger krever ofte gips på utsiden og treplate på innsiden for at du skal få stabile stendere som ikke vil bøye seg i den myke retningen.
Lave vegger under 3 meter krever ofte bare på innsiden, gips er også bra som stabilisering av stenderne.
Platen på utsiden gjør også at veggen blir tett og motstandsdyktig mot vind, samme som din vindsperre.
Så kommer vi også inn på små gnagere som synes at isolasjonen i veggen er koselig, der finnes det metallkamre man kan sette i bunnen hvis man bruker vindsduk.

Siste anbefaling for luftspalte er nå 34 mm, verdt å tenke på når du bygger nytt.
Takk for din input!

Ikke så mye på TV, men det stemmer at jeg er med i forum hvor de fleste bygger nettopp i statene, derfor ønsket jeg å diskutere spørsmålet her. Veggene vil være under tre meter høye, så jeg bekymrer meg ikke over selve stabiliteten, men om lydnivået ut. Derfor må jeg få inn minst et lag med noe slags platemateriale på ytterveggen.
 
Bytt ut OSB-platen med utegips.
 
  • Liker
Frekvens
  • Laddar…
Lulaua Lulaua skrev:
Bytt ut OSB-platen mot utegips.
Ja, det høres jo klart mye mer rimelig ut. Takk.
 
Et tips til er å tette de begge innerste lagrene med gips. Det innerste laget tettes normalt med sparkel og strimler i skjøtene, men sørg også for å få det så tett som mulig mellom takgips og vegggips. Sprekken som blir tetter du helst med en fleksibel fugemasse. For eksempel tec-7.

Tett også det nest innerste laget gips på samme måte og forskyv skjøtene mellom de to lagene gips om mulig. Også utegipsen bør du tette skjøtene med. Her brukes det helst tape beregnet for formålet.

Det kan høres tåpelig ut, men nettopp lufttettheten gjør stor forskjell i lydisolering. Av samme grunn bør du tenke nøye over ventilasjonen.
 
  • Liker
Frekvens
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Et tips til er å tette de begge innerste lagene med gips. Innerste lag tettes jo normalt med sparkel og remser i skjøtene, men sørg også for å få det så tett som mulig mellom takgips og vegggips. Sprekken som blir tetter du best med en fleksibel fugemasse. F.eks. tec-7.

Tett også det neste innerste laget gips på samme måte og forskyv skjøtene mellom de begge lagene gips hvis mulig. Selv utegipsen bør du tette skjøtene med. Her brukes best tape beregnet for formålet.

Det kan høres rart ut, men akkurat lufttettheten gjør stor forskjell i lydisolering. Av samme grunn bør du tenke over ventilasjonen flere ganger.
Absolutt! Litt glipper her og der kan jo sammenlignes med et eneste stort hull i veggen om man slår dem sammen. Da blir jo alle lagene helt forgjeves :) Der luft lekker ut, lekker jo også lyd ut, så ventilasjonen blir jo en utfordring som du sier.
 
Jeg antar at det er en semiflytende konstruksjon du planlegger å bygge, dvs ikke et flytende indre skall men med frikoblede veggstammer og takbjelkelag. På utsiden setter du utegips som allerede er foreslått. Disse kan monteres mellom stenderne hvis du legger til litt treverk innside stenderfag. Antall lag du legger på avhenger jo av hvor mye lydisolering du trenger. Gipsen monterer du uten generalskjøter og med sakselegging (omløpende) i hjørnene. Lydfeller for ventilasjonen kan du integrere i takbjelkelaget. Ingen innfelt el og viktigheten av tette gjennomføringer virker det som du har kontroll på.
 
Jeg antar at det er et lydstudio som skal bygges og da hjelper dessverre ikke denne typen produkter.
 
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.