Hei, jeg søker tips på konstruksjon som er holdbar og har lav pris. Noe bergfylt/steinete samt noe kupert. Ja, jeg vet at det krever byggetillatelse. Takk på forhånd 🤗

K
B Brittis61 skrev:
Hei, søker tips om konstruksjon som er holdbar og har lav pris. Noe bergete/steinet samt noe kupert. Ja, jeg vet at det krever byggetillatelse. Takk på forhånd 🤗
120kvm plank vil dessverre alltid være dyrt.
Hvilket resultat søker du/hva ønsker du å oppnå med gjerdet? Formål bør påvirke utformingen.

K Kardan79 skrev:
120 kvm plank kommer dessverre alltid til å være dyrt.
Hvilket resultat søker du/hva ønsker du å oppnå med planket? Formålet bør påvirke utformingen.
Takk ja jeg forstår at det blir dyrt. Formålet er å helt avskjære innsyn og eventuell inntrengning fra nabotomten. Det skal ikke være mulig å gå imellom.
Men om jeg tenker litt konstruktivt da, så er det til å støpe pilarer der det går med ca. 3 m imellom. Jern i berget der det trengs. Stolper trykkimpregnert 95/95 kanskje?

Trenger det å være et plank? Eller kan det gå bra med et nettinggjerde og en fin plante som hindrer innsyn? Gjerdet kan da dekkes med vev mens plantene etablerer seg.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Trenger det å være et plank? Eller kan det gå bra med et nettinggjerde og en hyggelig plante som hindrer innsyn? Gjerdet kan da dekkes med vev mens plantene etablerer seg.
Det må være et plank så man ikke ser det meste av det på andre siden.

B Brittis61 skrev:
Hei søker tips på konstruksjon som er holdbar og har lav pris. Noe bergete/steinete samt noe kupert. Ja jeg vet at det krever byggesøknad. Takk på forhånd 🤗
Her finnes litt inspirasjon, https://www.byggbeskrivningar.se/utvandigt/staket-och-plank/
Hva er definisjonen på lav pris? Mye treverk kommer til å gå med og mye malejobb blir det hvis du skal ha farge på planket.

Hm, er det et nakenbad på andre siden 😉.

Støpte pilar er vel det som gjelder. Det blir jo et stort vindfang med 60 meter plank, så best å forankre det ordentlig. Kanskje trengs skråstøtter også avhengig av hvordan vinden pleier å være i området.

Angående at planket skal være holdbart og ha en lav pris tror jeg det blir vanskelig å kombinere. Spesielt om du tenker la håndverkere bygge det opp.
I denne tråden fra juli 2024 ble det gitt et tilbud på 400.000 for et plank med lignende mål.
Gjør du alt arbeidet selv kommer du unna med kanskje 40-50.000 for materialet. Pluss et antall ukers fysisk arbeid.

https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-ar-en-rimlig-kostnad-for-plank.524292/

• Liker
Brittis61
  • Laddar…
K Kane skrev:
Her finnes litt inspirasjon, [lenke]
Hva er definisjonen på lav pris? Mye treverk kommer til å gå med og mye malearbeid blir det om du skal ha farge på planket.
Takk, ja det vet jeg at det går med mye treverk, men kan man bruke noe annet enn trykkimpregnerte planker i vanlig forstand, f.eks det ytre halvrunde med barken igjen som fjernes på sagbruket før plankene sages ut?

Klart du kan bruke rester fra sagbruk, usikker på hva akkurat den delen du beskriver kalles. Men spørsmålet er om det blir billigere sett over 20-30 år som gjerdet bør holde. Ubehandlet treverk må nok vedlikeholdes et par ganger med olje/maling.

Sagrestene er ujevne og må trolig kløyves for å kunne festes tett inntil hverandre.

Treverk med barken på blir for så vidt en veldig bra faunadeponi, for noen av insektene i området vil gjerne legge eggene sine der og larvene vil trives godt i det døde treet.

Pjosk75 Pjosk75 skrev:
Selvfølgelig kan du bruke rester fra sagbruk, usikker på hva akkurat den delen du beskriver kalles.
Men spørsmålet er om det blir billigere sett over 20-30 år som gjerdet burde vare. Ubehandlet treverk vil sannsynligvis trenge å vedlikeholdes noen ganger med olje/maling.

Sagerestene er ujevne og trenger trolig å kløyves for å fungere å festes tett inntil hverandre.

Treverk med barken igjen blir for så vidt en meget bra faunadepå, for en del av områdets insekter vil gjerne legge sine egg der, og larvene vil trives i det døde treet.
Bra tanker der takk🤗 får sjekke med sagbrukene

B Brittis61 skrev:
Takk ja det vet jeg at det går med mye trevirke men kan man bruke noe annet enn trykkimpregnerte planker i vanlig forstand for eksempel det ytre halvrunde med barken igjen som fjernes på sagbruket før plankene sages ut?
Alt er mulig.
Har du undersøkt med kommunen om byggetillatelse kommer til å bli mulig å få?

K Kane skrev:
Alt er mulig.
Har du undersøkt med kommunen om byggetillatelse vil bli mulig å få?
Nei det har jeg ikke gjort ennå men selvfølgelig før jeg investerer så mye penger👍

Suvi5700
B Brittis61 skrev:
Bra tanker der takk🤗 får sjekke med sagbrukene
Min venn kjøpte veldig billig fra et sagbruk. Ble en rustikk og ganske pen følelse. Det var ikke skalker, men skjært med barkkanter

• Liker
Brittis61
  • Laddar…
Vender du den sagede siden eller den største siden mot hverandre så fungerer spill, selv om det blir mer pusling.

Jeg skulle bestille ferdige seksjoner til der slike fungerer og løse ferdigkappede bord til resten.

• Liker
Brittis61
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.