Et spørsmål om å feste i lettbetong med ankermasse.
For å få så høy utdragsverdi som mulig har jeg sett anbefalinger om å lage et konisk hull.
Kan man gjøre dette med vanlig bor?
Eller trenger man et spesialverktøy, f.eks. Fischers konbor PBB som finnes nesten nederst her http://admin.getanewsletter.com/t/pm/59464213944/ ?
For å få så høy utdragsverdi som mulig har jeg sett anbefalinger om å lage et konisk hull.
Kan man gjøre dette med vanlig bor?
Eller trenger man et spesialverktøy, f.eks. Fischers konbor PBB som finnes nesten nederst her http://admin.getanewsletter.com/t/pm/59464213944/ ?
Hva er det som er så tungt at spesialløsninger kreves?
Bare vanlig plugg holder veldig bra og ankermasse i et rett hull sitter som fjell.
Det finnes få ting i et hjem som er så tunge at det ikke er nok.
Bare vanlig plugg holder veldig bra og ankermasse i et rett hull sitter som fjell.
Det finnes få ting i et hjem som er så tunge at det ikke er nok.
Konan skal ha sin største diameter inne i hullet, og det er ikke helt lett med forslaget ditt, for det pleier å bli størst ute i hullet i stedet.Oldboy skrev:
Men tvilsomt om slike løsninger kreves for normale forhold, et hull uten rett retning gir også stor styrke.
Sist redigert:
ESSVE's lettbetongplugg "med vinger" på 8mm gir utrolig godt feste selv om pluggen som sådan faktisk ikke er så lang. Finnes også i 10mm men har sjelden følt behovet for å bruke den da 8mm gir veldig godt feste. Testet alt fra sparringsskinner til overskap i porøs lettbetong.
Aldri i mitt yrkesliv har jeg vært med om koniskahull i ltb for å få bedre holdfasthet, uten praksis er ifølge meg gjennomgående bolt om man skal feste noe tungt.
Men ellers så sitter det som fjellet med ankermasse!
Hvordan lager man disse koniske hullene? Hadde vært gøy å vite om man noen gang må gjøre det.
Men ellers så sitter det som fjellet med ankermasse!
Hvordan lager man disse koniske hullene? Hadde vært gøy å vite om man noen gang må gjøre det.
Lutte skrev:Aldri i mitt yrkesliv har jeg vært med på koniske hull i ltb for å få bedre holdfasthet, uten praksis er etter min mening gjennomgående bolt om man skal feste noe tungt.
Men ellers så sitter det som berget med ankermasse!
Hvordan lager man disse koniske hullene? Hadde vært gøy å vite om man en gang må gjøre det
http://shop.movab.eu/#!m=v&l=313373&pg=1&p=70961&r=2948331
http://www.1-net-versand.de/Shop/Fischer/400906340_02.jpg
Sist redigert:
Häft-igt!
Får se om man noen gang støter på dette i arbeidet, synes alle konstruktører skal ha henge og livrem og forespråker gjennomgående bolt!
Oceanis du er vel i bransjen?! Har du støtt på denne fremgangsmåten?
Får se om man noen gang støter på dette i arbeidet, synes alle konstruktører skal ha henge og livrem og forespråker gjennomgående bolt!
Oceanis du er vel i bransjen?! Har du støtt på denne fremgangsmåten?
Ofte handler det om flerbolighus eller lokaler for kontor eller industriMathiasS skrev:
Ja, da handler det om bærende detaljer, for eksempel konsoller for opplegg.
Men når trenger man å kjemankre bolt for noe i en vanlig villa? Ikke så man fester flatskjermen med to kjemede m12er 😁
Oceanis skrev:
"Konan skal ha sin største diameter inne i hullet og det er ikke helt lett med ditt forslag for det pleier å bli størst ute i hullet i stedet."
Man holder stille boret i inngangen og rommer ut hullet innvendig. Er utrolig lett i lettbetong. Synes man det er vanskelig så kan man jo ta en planke eller metallbit med hull i (med bor-diameteren) for å "sikre" at boret ikke graver ut for mye ved overflaten.
"Konan skal ha sin største diameter inne i hullet og det er ikke helt lett med ditt forslag for det pleier å bli størst ute i hullet i stedet."
Man holder stille boret i inngangen og rommer ut hullet innvendig. Er utrolig lett i lettbetong. Synes man det er vanskelig så kan man jo ta en planke eller metallbit med hull i (med bor-diameteren) for å "sikre" at boret ikke graver ut for mye ved overflaten.
Ok, det var så jeg tenkte også.Lutte skrev:
Klikk her for å svare