Når jeg rev litt veggplater, så hadde jeg apparatbokser som satt fast i veggen, og kondensplasten var bak boksen... men nå, nå har jeg jo tatt bort masse isolasjon, satt kortlinger, så nye bokser på disse.... er det meningen at jeg skal dra plasten bak kortlingen eller gjør man på annen måte i dag? typ utenpå, lager hull i plasten ved boksene og taper eller noe sånt
Åpnet yttervegg (fra innsiden av huset), kan ta på isolasjonen.
Satt inn kortling, og apparatbokser samt slang til disse...
Den plasten som fantes og skal finnes...
*skal den bare trekkes rett over alt sammen
*eller skal plasten ligge mellom kortling+slange og isolasjonen...
Tenkte om det kanskje står skrevet at apparatbokser skal ligge utenpå plast av brannsikkerhetshensyn eller noe?
Satt inn kortling, og apparatbokser samt slang til disse...
Den plasten som fantes og skal finnes...
*skal den bare trekkes rett over alt sammen
*eller skal plasten ligge mellom kortling+slange og isolasjonen...
Tenkte om det kanskje står skrevet at apparatbokser skal ligge utenpå plast av brannsikkerhetshensyn eller noe?
mange ganger har man flyttet plasten en regelbredd inn i isolasjonen for å unngå problemet med punktert plast når man skal ha ut bokser. så du vil ha isolasjon både foran plast og bak.
så veggen antar jeg ser ut slik fra innsiden
plate
---------
45-regel med isolasjon imellom. også bokser og rør finnes her.
---------
plastlag
-----
stomregel type grov. kanskje 220-regel med isolasjon imellom.
----------
vindtett papir
-------
lekter
--------
kledningspanel
utsiden er bare gjetning. men du forstår kanskje prinsippet.
duggpunktet vil være et sted midt i 220 mm isolasjonen.
så veggen antar jeg ser ut slik fra innsiden
plate
---------
45-regel med isolasjon imellom. også bokser og rør finnes her.
---------
plastlag
-----
stomregel type grov. kanskje 220-regel med isolasjon imellom.
----------
vindtett papir
-------
lekter
--------
kledningspanel
utsiden er bare gjetning. men du forstår kanskje prinsippet.
duggpunktet vil være et sted midt i 220 mm isolasjonen.
Takk for bildene, der hadde vi en som ikke var redd for å krympe rommene, i motsetning til millimeter-gråtende meg som ikke har satt mine kortlinger utenpå, men inni/mellom stenderne. 
22mm panel, vindtetting, 45mm isolasjon, 18mm asfaboard, 142mm isolasjon, plast, veggplate
..
22mm panel, vindtetting, 45mm isolasjon, 18mm asfaboard, 142mm isolasjon, plast, veggplate
..
Sist redigert:
Er veggen tilleggsisolert, Yrrol? Hvis ikke hørtes det ut som en litt annerledes konstruksjon med asfa mellom isolasjonslagene, som jeg ble nysgjerrig på om det var noen ekstra finesse eller tanker med.
Normalt er det nettopp det 45 mm tykke isolasjonslaget som pleier å havne innerst i rommet og utenfor plasten og som man kan trekke el i, dvs. man mister ingen mm i det hele tatt.
Normalt er det nettopp det 45 mm tykke isolasjonslaget som pleier å havne innerst i rommet og utenfor plasten og som man kan trekke el i, dvs. man mister ingen mm i det hele tatt.
Klikk her for å svare