Med håp om å skape en balkong med en tynn profil og uten konsoll så tenkte jeg bruke stål som festes i gulvbjelkelag. Når stål går fra ute til inne så skapes det jo kondensproblemer og jeg får for meg at svaret på det er noen type behandling av stålet på den delen som ligger inne.

Noen med erfaring av ovenstående som kan peke meg mot riktig metode og produkt alternativt påpeke hvor feil jeg tenker?:)

Det der er en risikokonstruksjon med hensyn til fukt. Om du absolutt må la en kontinuerlig stålkonstruksjon gå gjennom klimaskjermen så må den isoleres. Går det ikke an å løse det på noen annen måte?

Akkurat. Det er en risikokonstruksjon uten risikobegrensende tiltak som en type isolerende og overflateendrende behandling som jeg skulle kunne tenke meg finnes der ute. Det går selvfølgelig å løse på annen måte men jeg vil ikke siden det ville kompromittere sluttresultatet.

I stenkonstruksjoner isolerer man balkongplaten fra alle kanter. Jeg gjetter at du mener en trekonstruksjon. Kle inn stålbjelkene med Armaflex AF. Det finnes plater og matter å ta til. Bygg deretter inn de bærende elementene med et materiale som faller i smak, som for eksempel plater eller tre.

Sist redigert:
Forstås! Samme materialet som min rørlegger brukte til slangene for jordvarmen... med nøyaktig samme formål. Jeg hadde først tenkt at den 10 meter lange hjertebjelken skulle få stikke ut, men da ville jeg trenge (?) å isolere hele den 7-8 meter lange innerdelen med hva jeg antar er et rimelig dyrt materiale.

Har du et indikativt pris for de der mattene?

Å kun rustbehandle og male bjelkene utvendig... er det ikke et alternativ? Min tanke var å kun ha treplank oppå bjelkene.

Personlig hadde jeg malt med rustbeskyttelsesfarge, eventuelt sprayet med kaldgalv. Så på med svart Armaflex, og bygget inn bjelkene (enden som er utendørs) i pene bokser. Boksene kan man feste mot terrassebordet, som blir overflaten på selve balkongen.

Indikativ pris for Armaflex AF 19 mm matter er litt over hundrelappen eksklusive moms per m2. Som med alt materiale, avhenger det av hvem man er, hvem man kjøper fra, hvor mye man kjøper osv. Armaflex er et ganske nisjeprodukt og prisene varierer vilt.

Min antakelse har vært at det er innedelen av bjelkene som må isoleres, ikke ytterdelene. Feiltenkning?

Feiltanke, ja, men mest i den meningen at du velger en risikokonstruksjon når det finnes ekte saker for balkonginnfesting uten kuldebroer. Halfen-Deha med flere har sikkert noe som passer så slipper du å oppfinne hjulet på nytt.

Og trebjelke er ikke et alternativ?

Uten noen dypere analyse av jernbjelkens risiko for rustskader, så oppstår disse alltid i skjøten ut/inni.
Den delen av bjelken som er utendørs, må naturligvis vedlikeholdes som alt annet. Sinkkromatprimer er det man bruker som grunn for maling på jern, men kan være vanskelig å få tak i for privatpersoner, men de som selger båtfarver har kanskje en type passende farve.

@Locke: Halfen-Deha har jeg sett på tidligere, og det eneste jeg finner er innfestninger for betongbalkonger.

@JOW: Trefjøl er et alternativ men et dårligere. Jeg liker ikke kompromisser. Når jeg har uttømt mulighetene for å bruke stål så kan det bli trykkimpregnert, men jeg er ikke der ennå.

ewjobe skrev:
Mitt antagande har varit att det er innedelen av bjelkene som trenger isoleres, ikke ytterdelene. Feiltenkt?
Ditt antakelse er riktig, men hvorfor utsette bjelken for kondens (også bjelkeenden utendørs) når du kan kle den inn med Armaflex AF? Hvorfor filosofere hvilken rustbeskyttelsesfarge er best av de beste? Hvorfor skal gjerrighet bedra klokskapen?

isolde skrev:
Hvorfor skal gjerrighet bedra visdommen?
Handler ikke om utgiften. Jeg vil ha tynnest mulig profil på balkongen. Det siste jeg vil ha er kasser rundt stålbjelkene, da kan jeg like gjerne bruke impregnert tre som bjelkelag for balkongen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.