4.549 lest ·
5 svar
5k lest
5 svar
Beregning av stålbjelker for loft i maskinhall
Hei alle sammen!
Jeg skal bygge en hems i en del av en maskinhall. Siden jeg ikke vil ha en masse søyler og slikt i veien, har jeg tenkt å bruke stålbjelker for å bære opp konstruksjonen. Jeg har regnet litt selv på det, men er ikke helt 100% sikker på at jeg har tenkt riktig, siden jeg ikke er utdannet på emnet.
Målet er å ikke bruke grovere bjelker enn HEA/HEB 220 for å ikke miste takhøyde.
Litt mål mm:
Lengste spennvidde bjelke = 6250mm (den andre er 5850mm så jeg regner bare på den lengste)
totalt areal på hems = 52m2
lengde på trebjelker c24 45x220 = 3912mm (disse skal tres inn i bjelken)
250kg/m2 i fordelt last (i virkeligheten vil det være lavere last, men det føles trygt å regne med dette)
Konstruksjonen håper jeg fremgår av bildet.
Tenker jeg riktig hvis det blir sånn at den midterste bjelken bærer 1/2 av den totale vekten og veggen+ytre bjelke bærer hver 1/4?
Jeg har i alle fall regnet på halve lasten på en bjelke og får følgende:
HEA220
Spenning i bjelken = 103 MPa
Total nedbøy = 19mm
som gir et forhold på 1/328
HEB220
Spenning i bjelken = 72 MPa
Total nedbøy = 12,7mm
som gir et forhold på 1/492
Ifølge det jeg har fått fram, så fungerer det bra med hvilken som helst, selv om en HEB bjelke ville "føles" bedre.
Har jeg rett i mine utregninger og hvordan jeg har tenkt, og kan jeg eventuelt gå ned i dimensjon til HEA/HEB 200? Jeg ville sette pris på om noen kunne hjelpe meg.
Takk på forhånd!
Jeg skal bygge en hems i en del av en maskinhall. Siden jeg ikke vil ha en masse søyler og slikt i veien, har jeg tenkt å bruke stålbjelker for å bære opp konstruksjonen. Jeg har regnet litt selv på det, men er ikke helt 100% sikker på at jeg har tenkt riktig, siden jeg ikke er utdannet på emnet.
Målet er å ikke bruke grovere bjelker enn HEA/HEB 220 for å ikke miste takhøyde.
Litt mål mm:
Lengste spennvidde bjelke = 6250mm (den andre er 5850mm så jeg regner bare på den lengste)
totalt areal på hems = 52m2
lengde på trebjelker c24 45x220 = 3912mm (disse skal tres inn i bjelken)
250kg/m2 i fordelt last (i virkeligheten vil det være lavere last, men det føles trygt å regne med dette)
Konstruksjonen håper jeg fremgår av bildet.
Tenker jeg riktig hvis det blir sånn at den midterste bjelken bærer 1/2 av den totale vekten og veggen+ytre bjelke bærer hver 1/4?
Jeg har i alle fall regnet på halve lasten på en bjelke og får følgende:
HEA220
Spenning i bjelken = 103 MPa
Total nedbøy = 19mm
som gir et forhold på 1/328
HEB220
Spenning i bjelken = 72 MPa
Total nedbøy = 12,7mm
som gir et forhold på 1/492
Ifølge det jeg har fått fram, så fungerer det bra med hvilken som helst, selv om en HEB bjelke ville "føles" bedre.
Har jeg rett i mine utregninger og hvordan jeg har tenkt, og kan jeg eventuelt gå ned i dimensjon til HEA/HEB 200? Jeg ville sette pris på om noen kunne hjelpe meg.
Takk på forhånd!
Sist redigert:
Beste svar
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du er absolutt i rett herredømme når det gjelder dine utregninger. HEA 200 duger ikke, derimot HEA 220 og HEB 200. Jeg ville uansett valgt en HEB 220, siden det er en primærbjelke og nedbøyingen legges til sekundærbjelkene av tre. 3912 mm er i lengste laget for sekundærbjelkene med hensyn til svikten. Du bør skru lime sponplate oppå disse for å få et akseptabelt resultat.
Takk for svar!
Så bra, da vet man det. Det som er mindre bra er jo prisen på en HEB 220 bjelke, men skal det være fint så koster det.
Skrulim spon blir det, og jeg kommer også til å kortle på halve spennet samt kjøre cc400 på åsene. Så blir bjelkene mot veggene også skrudd fast og div andre innfestinger rundt trapp osv., men det er jo ikke noe man tar med i beregningene.
Så bra, da vet man det. Det som er mindre bra er jo prisen på en HEB 220 bjelke, men skal det være fint så koster det.
Skrulim spon blir det, og jeg kommer også til å kortle på halve spennet samt kjøre cc400 på åsene. Så blir bjelkene mot veggene også skrudd fast og div andre innfestinger rundt trapp osv., men det er jo ikke noe man tar med i beregningene.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det rekker med c/c 600 mm. Om du tok limträ istedenfor stål ville du klare det til halve prisen av stålet. Men da blir dimensjonene snarere 190x450 mm.
Hvis jeg husker riktig (og det gjør jeg kanskje ikke??) så bærer midtstøtten i en slik konstruksjon over 60% av totalvekten. Kanskje det ikke spiller noen stor rolle for din konstruksjon, det bare slo meg når jeg leste innlegget.T Thridel skrev:
Klikk her for å svare