Hei,

Jeg har et vindusparti bestående av tre like vinduer og en verandadør, der jeg har fått kondens på utsiden av døren og et vindu. Kan man trekke noen konklusjon av dette, at de er mer utette eller tette så de holder varmen inne i huset?

Mvh
Bambi

De isolerer bra da det blir kondens på utsiden tror jeg. Jeg får det samme hjemme hos meg tidlig om morgenen og jeg har nye 3 glass vinduer.

ullberg
Min teori:
De er bra. Varme på innsiden og kalde på utsiden tyder på god isolering. De kjøles ned om natten og varm fuktig luft treffer vinduet om morgenen og kondenserer.
Min andre teori:
Kan også være slik at glasset avgir mye stråling om natten mot den kalde og klare uendeligheten ute i verdensrommet og derfor kjøles ned.

Takk, Men da er de to vinduene som sitter rett ved siden av som ikke har kondens dårlig U-verdi eller dårlig tettet ved karm? Mvh

Bambi skrev:
Takk,Men da er de to vinduene som sitter rett ved siden av som ikke har kondens dårlige U-verdi eller dårlig tettet ved karm?Mvh
Ikke nødvendigvis dårlige, men trolig dårligere. Kan skyldes andre ting også som at du har mer takutspring der eller at det vokser et stort tre der som skjermer for varmestrålingen...

Eller ikke like utsatte for fuktig luft. Eller sitter "skjult" så de ikke avkjøles like mye av nattehimmelen. Det er vanskelig å vite uten å se bilde av hvordan de sitter.

Takk,

Skal ta bilder i morgen. Jeg anser ikke de ytre omstendighetene skiller seg, finnes det noe enkelt man kan gjøre for å unngå varmetapet.

For eksempel fjerne ytre plastlisten som holder ruten og trykke inn vinduene og montere igjen, fjerne panelbord mellom vinduene og fylle med isolasjon hvis det har blitt slurvet?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.