Status
Stengt for ytterligere svar.
Hei
Jeg har noen spørsmål om prefabrikkerte dekker:

* Er det noen problemer med å kombinere tre og betong i dekker?

Det jeg først og fremst tenker på er Heda's EW-dekke og Alfa Stenhus' fagverksforsterkede dekker som begge kombinerer tre og betong, noe som spontant føles litt risikabelt med tanke på at treet beveger seg mer ved temperatur- og fuktighetsvariasjoner.

Skisser av prefabrikkerte bjälklagskonstruksjoner, en med treverk og betong med stålstag, og en med betongskive og treverk i en fackverkstruktur.
Alfa Stenhus' dekke (se skisse ovenfor) har en 60 mm betongplate som er forsterket med fagverksbjelker på omtrent cc 300 mm, der fagverksbjelkene er bygget opp av stålstenger som er støpt fast i betongen og i underkant en 45x45 regel for å ta opp strekkreftene og for å kunne montere undertaket på etasjen under.

Et prefabrikkert bjälklag av tre og betong heises på plass med en kran på en byggeplass, omringet av stillaser og hus.
Heda's EW-dekke (se bilde ovenfor) ser i prinsippet ut som et trebjelkelag med gulvbjelker der en 80 mm betongplate er støpt fast på undersiden, slik at betongplaten kan ta opp strekkreftene og fungerer som tak på etasjen under.

* Finnes det noen problemer med de to konstruksjonene med temperatur- og fuktighetsvariasjoner?

* Er det rimelig å snu Heda's dekk opp ned slik at betongplaten blir gulv i stedet for tak? Tre er bedre på å ta opp strekkrefter, så det bør vel bli sterkere, eller? (Se bilde nedenfor)

Diagram av Heda's EW-bjälklag med betongskiva under träreglar, sett från ovan, sidan og enden, viser konstruksjonens struktur og materialkombinasjon.

mvh
Rickard

* Er det noen problemer med å kombinere tre og betong i etasjeskiller?

Å kombinere tre og betong i et etasjeskiller bør ikke være noe problem. Forutsetningen er imidlertid at man følger

* Finnes det noen problemer med de to konstruksjonene med temperatur- og fuktvariasjoner?

Jeg forutsetter at produktutvikleren har sørget for at det finnes en bevegelsesmargin i skjøten mellom materialene på en eller annen måte. Det er ikke noe som bekymrer meg når jeg ser de to alternativene.

* Er det rimelig å snu Hedas etasjeskiller slik at betongplaten blir gulv i stedet for tak? Tre er bedre på å ta opp strekkrefter, så det bør vel bli sterkere, eller?

Man skal absolutt følge produsentens monteringsanvisninger for produktet. Du har rett i at betong er dårligere på å ta opp strekkrefter og at de er størst på undersiden, men det er armeringen i betongen som har denne funksjonen. De har dimensjonert produktet sitt for en montering med tre øverst og betong nederst, og da skal man montere slik.

Takk for ditt svar.

I tilfellet med et opp-ned EW-dekke vurderte jeg da om det var rimelig for en annen betongelementprodusent å beregne og produsere et tilsvarende opp-ned dekke, er det vanskelig å beregne for produsenten?

Når det gjelder bevegelsesrom, finnes det en maks lengde som ikke krever bevegelsesrom? Det finnes betongleverandører som støper inn trestendere rundt vinduer, bør ikke bli så stort bevegelsesrom da, er det rimelig å gjøre så?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.