Hei,

jeg har en trapp med trinn og opptrinn i eik i et nyprodusert hus. Huset ble bygget i 2013 og har i prinsippet siden starten hatt knirk og knepp i trappen (samtlige trinn). Jeg synes til og med å kjenne at enkelte av trinnene svikter når jeg går. Jeg har lest flere tråder om dette og hvilke tiltak man kan gjøre.

Vi reklamerte selvfølgelig og fikk etter hvert i 2015 en utbedring på trappen av en "trappespesialist". Jeg var ikke hjemme da det ble utført, så jeg vet ikke hva de gjorde, men resultatet ser jeg. De ser ikke ut til å ha justert trappen, for skruene sitter i de samme skruehullene i opptrinnene. Det de derimot har gjort er å klemme inn to biter av noe gummimateriale øverst på hvert opptrinn (inn i falsen på trinnet).

Jeg hadde nok forventet meg at de skulle stramme trappen ordentlig og skru fast opptrinnene i en ny posisjon. Nå kan jo trinnet fortsatt bevege seg og med det bare støttes på et par punkter og dessuten av et mykt materiale.

Tiltaket hadde innledningsvis en viss effekt, men slik det er nå ett år senere er knirkingen tilbake på vekke-baby-nivå (om man ikke er ninja).

Mitt spørsmål: Er det en korrekt løsning å gjøre på denne måten?
Og mer juridisk: Hvilken rett har jeg til å reklamere en utbedring på en reklamasjon som ikke holder mål?

Ved etterbesiktningen mente besiktigelsesmannen at man må akseptere en viss knirk i en tretrapp (men det har jo siden den gang også økt). Jeg har også vært på besøk i flere lignende hus i nabolaget, og de trappene er helt stumme og knirkefrie.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.