Skal legge terrassebord på et lavt skrånende tak som ble lagt for 5 år siden og består av en derbigum-matte.
Vått tak med derbigum-matte og trestokker plassert på. Skrått tak med takpanner i bakgrunnen og huset med skråtak til venstre.
Har kjøpt 8 stk 45x170 bjelker som skal kløyves i lengden for å kompensere delvis for takhellingen. Høyden blir 45 mm mot huset og 125 mm ytterst.
Treplanker lagt på et lavt skråtak dekket med svart derbigum-matte, med avstandsklosser for justering av høyde.
Nå er det store spørsmålet hvilken side jeg skal vende oppover? Bjelkene vil hvile på små plastskiver (min 5 mm) + biter av (4 mm) derbigum mot taket (cc 60). Jeg tenker å behandle snittflaten med cuprinol og har forberedt remser med takpapp som skal ligge mellom bjelke og terrassebord.
Ruller med takpapp ved siden av en bøtte med Cuprinol treolje på et garasjegulv.
Det føles best å legge snittflaten ned for å få den spikrake siden opp av bjelken mot terrassebordet. Men ifølge svensk tres instruksjoner bør snittflaten vendes opp:

Bra å vite om impregnert tre - bearbeiding

For å oppnå maksimal varighet av virket skal man unngå bearbeiding og kløyving. Man risikerer ellers å blottlegge kjerneveden i furu som, til tross for viss naturlig bestandighet mot tretømmende organismer, ikke har samme beskyttelse som den impregnerte splintveden i furu.

For konstruksjoner i jord eller vann bør man tenke på å alltid vende ubearbeidede flater nedover og bearbeidede oppover. Det ubearbeidede endetræet har nemlig den beste beskyttelsen.

Der det er uunngåelig med kapping og viss bearbeiding, bør man etterbehandle disse flatene med et trebeskyttelsesmiddel, kvalifikasjonsklasse 3, beregnet for overflatebehandling.
Hva tror dere? Vil det være noen fare å ha snittflaten ned hvis den er hevet og behandlet med olje?

Jeg tror ikke det har noen større betydning i ditt tilfelle. A impregneringen er til for å beskytte mot mark- og jordkontakt, og da er snittflaten sannsynligvis noe dårligere impregnert, men det er jo ikke aktuelt her. Jeg kan tenke meg at det er lettere å gjøre en pen legging med snittflaten vendt nedover.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.