Hei!

Vi har et antall 220 x 45 bjelker i konstruksjons-kvalitet til overs siden vi gjorde vår utbygging. Er også lykkelig innehaver av en Festool sirkelsag med skinne.
Nå skal vi bygge en innertakskonstruksjon hvor 95 x 45 er en tilstrekkelig dimensjon.

Er det verdt bryet å sage istykker de bjelkene vi allerede har med sagen, eller er det bedre å kjøpe nye og spare de brede til eventuelle fremtidige behov? Hvordan ville dere ha gjort det? Hvor tregt går det å sage 45 mm langs fibrene med en slik sag?

?? pinebar

Jeg har kløvet 2stk X22X95 på langs med en vanlig håndsag (trengte 22X45 spiklekter og betaler ikke 10kr/m) og det burde bli omtrent like tøft. Det går litt tregt, men det går.

Kanskje et argument for å kjøpe en klyvsag? ;)

Jeg ville ha klyvd (om jeg ikke hadde visst at jeg ville trenge de bredere reglene). Men så har jeg en klyvsag også. ;D

jeg har kløvd overflødig materiale så min anbefaling er å kløyv. Min erfaring er at det er best å bruke det materialet man har liggende og kjøpe nytt når man trenger. Det blir så mye av "bra å ha material" liggende ;).

Det er jeg enig i. Har jo bare noen hundre løpemeter forskjellige typer "bra å ha" hittil

Takk for alle svar!

I løpet av helgen har det vist seg at vi kan få låne en klyvsag, så den får det bli!

/pinebar

Jeg kløvde noen 45*225 til 45*195 forrige helg med ts55:en. går jo ikke dritfort men det går. Jeg brukte forresten medfølgende 48 tenners bladet. om du har sett på innsiden av lokket i systaineren finnes det bilder på forskjellige tilbehør deriblant et grovt blad beregnet for klyving (har jeg for meg) :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.