Nå skal vi kle vår balk, en h-balk som bærer opp overetasjen.
Den bygger 10-12 cm nedenfor takgipsen, men vi er ikke helt sikre på hvordan vi går videre?
Jeg hørte gips fra noen, men det føles skjørt, lett å slå i om man flytter på noe f.eks.
Forslag, tips og gjerne bilder ønskes!
mvh
Peter

Hmm... en slik bjelke *får* man vel ikke kle inn hvordan man vil (men den skal kles inn). Det er antagelig noen regler angående brannvern man må følge? Antagelig er gips derfor det beste alternativet.

Gips for brannsikring er en god tanke, men formelt tror jeg ikke det er nødvendig i en enebolig. Har for meg at kravet gjelder mellom brannceller. Og det har man oftest ikke annet enn mellom garasje og boligdelen, eller mellom ulike leiligheter i et hus.

hempularen skrev:
Gips for brannvern er en god tanke, men formelt tror jeg ikke at det trengs i en enebolig. Jeg har for meg at kravet gjelder mellom brannceller. Og det har man oftest ikke annet enn mellom garasje og boligdel, eller mellom forskjellige leiligheter i et hus.
Ok, jeg hadde for meg at det gjaldt bærende deler uansett om det er et småhus eller ikke. Jeg har for eksempel en bjelke i garasjen som etasjeskilleren hviler på, og den burde det nok være gips på. Brenner det i garasjen er det risiko for at halve huset faller ned i garasjen...

Det finnes brannbeskyttelsesfarge å male på som sveller opp ved varme og danner et isolerende lag. Alternativ til å kle inn med plater.

ClasseClas
greenbay skrev:
Nå skal vi kle vår bærebjelke, en H-bjelke som bærer opp overetasjen.
Den henger 10-12 cm nedenfor takgipsen, men vi er ikke helt sikre på hvordan vi skal gå videre?
Jeg hørte gips fra noen, men det føles skjørt, lett å slå i om man flytter på noe f.eks.
Forslag, tips og gjerne bilder ønskes!
mvh
Peter
Hei, min snekker brukte 90 graders plateprofiler og bygde en boks av gips. Helt OK for meg!

Man skal også tenke på eventuelle røykdykkere. Det finnes nok ingen konstruksjonsdetalj som har forårsaket flere dødsfall blant brannmenn enn jernbjelker.

Det er overraskende at de i det hele tatt får brukes ved boligbebyggelse.

Jeg vil gjerne takke byggmesteren for et konkret tips "kottle mellom flensene...".
Du har altså kryssfiner og 2 lag gips utenpå det?
Skal jeg legge isolasjon inne i boksen, for brannsikkerhet, og eventuelt lydisolering?
Hvordan fester jeg kottlingene, festelim?

Er det helt forbudt å kle med panel, for eksempel finhøvlet? Utenpå kryssfiner + 1 lag gips?

Til dere andre må jeg dessverre si; Les spørsmålet!
Hvor mange har panel i taket? Vi har gips i hele taket, men vil heller ha tre rundt denne bjelken.

mvh
Peter

• Liker
Pajenjohan
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.