Hei alle, jeg håper å få svar her etter å ha lett på internett allerede...
Vil først si at jeg kan absolutt ingenting om bygg og snekring, men tenker at noen her som er kunnskapsrike kanskje er villige til å hjelpe meg.
Jeg har tenkt å sette opp en klatrevegg hjemme. Veggen det gjelder er en gipsvegg, og jeg tenker å sette en kryssfinerplate for bedre feste (som også anbefales av selskapet som selger klatregrepene).
Kan jeg feste kryssfinerplaten direkte i veggen? Eller må jeg lage en treramme (som festes i veggen) som jeg fester kryssfinerplaten på?
Jeg har tenkt å bruke metallekspander for å feste kryssfinerplaten i veggen (eller i trerammen), er dette bra eller dårlig? Går det engang an å sette disse direkte i gipsveggen når jeg ikke vet hva som er bak?
Er det noen her som vil gi meg tips om hvordan jeg skal gjøre dette? Siden jeg ikke er kunnskapsrik i det hele tatt, føles det veldig avansert for meg å lage en treramme, men å feste kryssfiner direkte mot veggen skal jeg vel klare...
Håper jeg har forklart meg godt nok, ellers send gjerne spørsmål så skal jeg prøve å gjøre mitt beste for å svare. Takk på forhånd!
Vil først si at jeg kan absolutt ingenting om bygg og snekring, men tenker at noen her som er kunnskapsrike kanskje er villige til å hjelpe meg.
Jeg har tenkt å sette opp en klatrevegg hjemme. Veggen det gjelder er en gipsvegg, og jeg tenker å sette en kryssfinerplate for bedre feste (som også anbefales av selskapet som selger klatregrepene).
Kan jeg feste kryssfinerplaten direkte i veggen? Eller må jeg lage en treramme (som festes i veggen) som jeg fester kryssfinerplaten på?
Jeg har tenkt å bruke metallekspander for å feste kryssfinerplaten i veggen (eller i trerammen), er dette bra eller dårlig? Går det engang an å sette disse direkte i gipsveggen når jeg ikke vet hva som er bak?
Er det noen her som vil gi meg tips om hvordan jeg skal gjøre dette? Siden jeg ikke er kunnskapsrik i det hele tatt, føles det veldig avansert for meg å lage en treramme, men å feste kryssfiner direkte mot veggen skal jeg vel klare...
Håper jeg har forklart meg godt nok, ellers send gjerne spørsmål så skal jeg prøve å gjøre mitt beste for å svare. Takk på forhånd!
Skal du kjøre med skikkelige grep så sitter de med M10-skruer i islagsmuttere på baksiden av kryssfinerplaten. Siden skruene går gjennom platen så må du ha en avstand til veggen bak, for ellers må du skru inn i gipsplaten også. Nok til at gips er mykt, men en M10 går nok ikke inn uansett.
Skal du bruke mer av "lekgrep" så festes de med vanlige treskruer, og da kan du i prinsippet skru en kryssfiner direkte på gipsen og skru grepa i den. Men gipsveggen under vil ikke være vakker den dagen du skrur ned klatreveggen.
Men det er ikke vanskelig å regel ut kryssfiner. Utnytt de eksisterende veggens skråstag.
Kjøp skråstag i dimensjonen 45x45 og kapp dem noe kortere (noen mm) enn din takhøyde. Let opp skråstaga i din eksisterende vegg. Skru en ny skråstag utenpå gipsen rett over hver eksisterende skråstag. Skråstag pleier å sitte på avstander 30cm, 45cm eller 60cm, så finner du en så er det lett å finne resten. Skru de nye skråstaga med skruer 100x5mm, eller kanskje 120x5 om det er en tykk vegg. Skru deretter korte skråstag mellom de stående skråstagen langs gulvet og taket. Deretter kan du sette opp kryssfineren.
Skal du bruke mer av "lekgrep" så festes de med vanlige treskruer, og da kan du i prinsippet skru en kryssfiner direkte på gipsen og skru grepa i den. Men gipsveggen under vil ikke være vakker den dagen du skrur ned klatreveggen.
Men det er ikke vanskelig å regel ut kryssfiner. Utnytt de eksisterende veggens skråstag.
Kjøp skråstag i dimensjonen 45x45 og kapp dem noe kortere (noen mm) enn din takhøyde. Let opp skråstaga i din eksisterende vegg. Skru en ny skråstag utenpå gipsen rett over hver eksisterende skråstag. Skråstag pleier å sitte på avstander 30cm, 45cm eller 60cm, så finner du en så er det lett å finne resten. Skru de nye skråstaga med skruer 100x5mm, eller kanskje 120x5 om det er en tykk vegg. Skru deretter korte skråstag mellom de stående skråstagen langs gulvet og taket. Deretter kan du sette opp kryssfineren.
Okei takk for svar!
Har noen oppfølgingsspørsmål da..
Grepene er tenkt for lek kun, men de vil nok brukes langt fra daglig. Likevel ønsker jeg at de holder for minst 60 kg (om dette er mulig?) når de først brukes, derfor vil jeg selvfølgelig montere dem sikkert men ikke legge ned verdens prosjekt på det...
Hvordan finner jeg ut hvor de eksisterende stenderne sitter? (Dumt spørsmål
)
Har noen oppfølgingsspørsmål da..
Grepene er tenkt for lek kun, men de vil nok brukes langt fra daglig. Likevel ønsker jeg at de holder for minst 60 kg (om dette er mulig?) når de først brukes, derfor vil jeg selvfølgelig montere dem sikkert men ikke legge ned verdens prosjekt på det...
Hvordan finner jeg ut hvor de eksisterende stenderne sitter? (Dumt spørsmål
Jeg bygde en enklere klatrevegg i forrige huset. Jeg fjernet gipsen og satte opp OSB og på det en renoveringsgips, for at veggen skulle være noenlunde jevntykk. Deretter en tapet med vedmotiv og grep av lignende ved. Det ble faktisk riktig stilig. Tanken fra begynnelsen var en slags steinmotiv. Grepene festet jeg med to ankerskruer. Det holder bra. M10 er nok lurt hvis det skal være enkelt å flytte rundt på grepene.
Hvis du finner stenderne bak gipsen kan du skru platen i dem. Med en litt sterkere magnet kan du finne gipsskruene.
Hvis du finner stenderne bak gipsen kan du skru platen i dem. Med en litt sterkere magnet kan du finne gipsskruene.
Det er i en leierett jeg har tenkt å starte opp dette prosjektet, så tror med største sannsynlighet at jeg ikke får fjerne gipsen, og om jeg gjør det må jeg sette den tilbake når jeg flytter derfra..D Daniel 109 skrev:Jeg bygde en enklere klatrevegg i forrige hus. Jeg plukket ned gipsen og satte opp OSB og på det en renoveringsgips, for at veggen skulle være nogenlunde jevntykk. Deretter en tapet med vedmotiv og grep av lignende ved. Det ble faktisk riktig pent. Tanken fra begynnelsen var en eller annen form for steinmotiv. Grepene festet jeg med to ankarskruv. Det holder bra. M10 er nok bra om det skal være smidig å flytte rundt grepene.
Om du finner stenderne bak gipsen kan du skru platen i dem. Med en litt kraftigere magnet kan du finne gipsskruene.
Derfor vil jeg helst bare sette en kryssfinerplate direkte på veggen da dette er lettest å gjenopprette ved senere anledning. Å stendere opp en treramme føles litt overkurs siden jeg vet hvor minimalt grepene kommer klatres på...
Okei takk for svar!PNO skrev:
Skal du kjøre med skikkelige grep så sitter de med M10-skruer i islagsmutre på baksiden av kryssfinerplaten. Siden skruene går gjennom platen må du ha en avstand til veggen bak, ellers må du skru inn i gipsplaten også. Nok fordi gips er mykt, men en M10 går nok ikke inn hvordan som helst.
Skal du bruke mer av "lekegrep" så festes de med vanlige treskruer, og da kan du i prinsippet skru en kryssfinerplate direkte på gipsen og skru grepene i den. Men gipsveggen under vil ikke være vakker den dagen du skrur ned klatreveggen.
Men det er ikke vanskelig å feste ut kryssfinerplaten. Benytt deg av den eksisterende veggens spikerslag.
Kjøp lekter i dimensjonen 45x45 og kapp dem noe kortere (noen mm) enn din takhøyde. Finn spikerslagene i din eksisterende vegg. Skru en ny lekt utenpå gipsen rett over hvert eksisterende spikerslag. Spikerslag pleier å være plassert med avstand 30cm, 45cm eller 60cm, så finner du ett er det lett å finne resten. Skru de nye lektene med skruer 100x5mm, eller kanskje 120x5 om det er en tykk vegg. Skru deretter korte lektstykker mellom de stående lektene langs gulvet og taket. Deretter kan du sette opp kryssfinerplaten.
Har litt oppfølgingsspørsmål da..
Grepene er tenkt for lek, men de vil nok ikke bli brukt daglig. Jeg ønsker likevel at de holder for minst 60kg (om dette er mulig?) når de brukes, derfor vil jeg så klart montere dem sikkert, men uten å legge ned et verdensprosjekt på det...
Hvordan finner jeg ut hvor de eksisterende spikerslagene sitter? (Dumt spørsmål
Med en magnet finner du de eksisterende skruene. De sitter i stenderne. Stenderne sitter sannsynligvis med CC60.
Klikk her for å svare