Hei!

Jeg har kjøpt et veggfeste til TV-en min som jeg nå prøver å montere på en betongvegg. Huset er bygget ca. 2010. Jeg har kjørt meg fast og forstår rett og slett ikke hva jeg gjør galt!

Jeg har boret 6 hull med 10mm-bor som ifølge manualen skal være 6 cm dype, og deretter har jeg satt inn den medfølgende pluggen som skal brukes for betongvegg. Jeg har målt alle hullene til 65mm eller dypere.
Når jeg så prøver å skru i skruen og montere festet, kommer jeg bare halvveis med drillen før den begynner å hakke. Hvis jeg bytter til skrutrekker, kommer jeg litt lenger, men sporet i skruen slites ut før jeg får den inn.

Etter å ha sett rundt på YouTube fikk jeg ideen om at jeg kanskje ikke fører pluggen dypt nok inn i hullet, og skrudde i en skrue noen centimeter og hamret den inn. Resultatet ble at "hatten" på pluggen (se bilde) ble skjev og gikk i stykker. Det føles derfor ikke som om det er meningen at man skal gjøre slik med denne typen plugg.

Hvis jeg setter i pluggen i veggen uten festet og bruker en skiftenøkkel for å skru den inn, går det utmerket å få den hele veien inn. Jeg antar derfor at problemet ikke skyldes at jeg har boret for grunt. Derimot skjer det samme som når jeg prøver å montere festet hvis jeg bruker drill eller skrutrekker, noe som jeg synes indikerer at jeg ikke har boret hullene skjevt.

Siden de fleste skruene allerede er ordentlig slitt, innser jeg at jeg må kjøpe nye før jeg gjør et nytt forsøk. Men det kan neppe være kvaliteten på skruene uten snarere kunnskapen hos den som skrur som mangler. Hvis det ikke har fremgått av teksten så langt, pleier jeg ikke direkte å beskrive meg selv som "nevenyttig." Derfor lurer jeg på om noen av ekspertene her på forumet kan peke ut hva det er jeg gjør feil?

Takk på forhånd!
KG

• Skruv og plugg for betongvegg på beige overflate, skadet plugghette.
Plugg for 10mm hull pleier å betyde skrue som er 6-8mm. Er det det du har?

Sett skrumaskinen i "borrelås" og kjør på.

Og det holder med at du fester med to skruer, men bruk fire så det blir symmetrisk og fint.....

Hvor lang er skruen?
Hullet må være dypere enn skruens totale lengde.

N
Hei
Du kanskje har litt for grov dimensjon på skruen bare så pluggen ekspanderer og nipper for fort?
/N

MathiasS MathiasS skrev:
Plugg for 10mm hull betyr vanligvis skruv som er 6-8mm. Er det det du har?

Still skrudrillen i "borrelås" og kjør på.

Og det er nok med at du fester med to skruv, men kjør fire så det blir symmetrisk og fint.....
Skruen er 6mm i diameter
E etompau skrev:
Hvor lang er skruen?
Hullet må være dypere enn skruens totale lengde.
Skruen er 5,5cm lang og jeg har målt hullene til å være 6,5cm

Både skruen og pluggen fulgte med veggfeste

K KataGuruma skrev:
Skruen er 6mm i diameter

Både skruen og pluggen fulgte med veggfestet

Ok, kanskje har du dårlige verktøy eller så er skruene av dårligere kvalitet, ikke uvanlig om de kommer med noen tv-feste el. lignende (gjelder også for pluggene).
Kjøp nye skruer, og sørg for at du har en skrutrekker/bits ment for skruetypen. Torx er bra, da får du godt feste med skrutrekker/trekker.

Er det ekte betong eller lettbetong?

K KataGuruma skrev:
Skruen er 6mm i diameter

Både skruen og pluggen fulgte med veggfestet
Ok, da er det bare å kjøre på. Du har jo sekskantskalle på skruen, bruk den. Du har kanskje noe pipe nøkkelsett? Eller kjøp den ringnøkkelen du trenger på jula/biltema så er saken snart biff.

Jeg pleier å kaste plugg og skruer som følger med ting jeg kjøper
De pleier ofte å være av tvilsom kvalitet
Kjøp plugg og skruer av bedre kvalitet (koster ikke mange kroner)
Da blir det med stor sannsynlighet bedre

• Liker
Johan456 og 2 andre
  • Laddar…
Skyldes mest sannsynlig at drillen ikke er kraftig nok for formålet. (Jeg forutsetter at momentet er satt til maks, og at den er nedgiret til langsom.)

To alternativer som løser problemet har blitt foreslått:
  1. Sett drillen i boremodus. (Du merker raskt om dette fungerer. Hvis ikke - se alternativ 2)
  2. Kjøp en pipe- eller ringskrallenøkkel (gjerne leddet hvis det er trangt).

• Liker
Johan456
  • Laddar…
Presis antakelig orker ikke skrumaskinen. Hvor mange Volt er den på? Den kan variere litt, men 12V er nok for svakt. 14,4 kan fungere, 18V løser det uten problem. Det er min yrkesmessige erfaring av å feste inn grovere skruer i støpt betong.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.