A ArneTW skrev:
Nei. Du tar helt feil.

Skog som brukes i varige produkter binder karbon over lang tid og lar den nye erstatningsskogen binde mer karbon.

"Gammel" skog binder ikke noe nytt karbon.

/ATW
Du tenker nok bare på trevirket, men skog pumper også ned karbohydrater i røttene som så bindes i jorda. Ved flatehogst frigjøres karbondioksiden fra jorda.

Rickard.
C Claymount skrev:
Ikke noe problem. Tolket det ikke slik. Takk for tipset. Skal sjekke lenken!
Når jeg leser gjennom det jeg skrev forstår jeg deg :p

Pistolskuddene skrev jeg som en "fun fact" eller muligens advarsel, og at det på 6 hus ble en eneste sprekk (som jeg husker) som JEG ikke hadde vært fornøyd med sier jo likevel noe om at det oftest blir bra. Hvis det sprekker noenlunde jevnt og "naturlig" blir det jo ganske pent etter min mening. De husene var dog kompliserte med utvendig isolasjon, så jeg kunne virkelig ikke forstå poenget med KL.

W witten skrev:
Du tenker nok bare på treverket, men skog pumper også ned karbohydrater i røttene som så bindes i jorden. Ved flatehogst frigjøres karbondioksiden fra jorden.
De fleste svenske trær har ikke en spesielt lang levetid... Når de dør brytes veden ned enten det sitter over eller under jord og karbonet frigjøres.

Hvordan mener du at karbonet bindes i jorden?

/ATW

Kult!!! Finnes det noe KL-bygge sør for Stockholm man kan dra og se på?

Mitt står rett nord for Stockholm, men du ser ingenting av KL-tømmeret.

A ArneTW skrev:
De fleste svenske trær har ikke en spesielt lang levetid... Når de dør, brytes veden ned enten det sitter over eller under bakken og karbonet frigjøres.

Hvordan mener du at karbonet bindes i bakken?

/ATW
Det bindes i bakken gjennom at karbondioksid ved hjelp av solenergi omdannes til sukkerarter, som trærnes røtter bytter mot næringsstoffer i handel med mikroorganismer og mycelia. De jordlagene som bygges opp i bakken centimeter for centimeter kommer i stor grad fra luftens karbondioksid.

ARVID ÅHLUND: Å hugge ned trærne redder ikke klimaet, Annie Lööf (expressen.se)

PeterFalun
Hei
Noen som har prisopplysninger på kl tre?
Koster kapninger og fresinger per meter eller per kapning.
Er det alltid standardmål 3000x12000x?

PeterFalun PeterFalun skrev:
[lenke]
Jeg har kontakt med Martinsson tenkte om noen hadde erfaring.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.