T Trä46 skrev:
Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas
T Trä46 skrev:
Jag är osäker på om jag är i rätt forum men om jag är fel så får ni gärna guida mig rätt.

Jag kommer bygga ett nytt fritidshus om ca 90 kvm totalt. 1 Huvudhus om ca 60 + Gästhus om ca 30.
Jag har sneglat på att bygga det med KL trä både tak och väggar, och räknar då med att golv vägg och takelement kommer klara utan ytterpanel/tak. Själklar undersöker jag också att bygga på ett "traditionellt sätt" med lösvirke, men då målet är att bygga med så lite olika material som möjligt (ex plast och glasull..), skulle jag verkligen vilja utreda KL trä. Jag har försökt finns någon som gjort en jämförelse mellan de olika metoderna vad avser pris och arbetstid, men inte hittat nåt. Detta trots att det finns en massa leverantörer av KL trä som bedyrar hur bra det är....men nämner aldrig vad jag vinner på det. Så,,,ni förstår vart jag vill komma va :) vad säger ni, har ni någon erfarenhet av samma frågeställningar. Har ngn tom byggt i KL trä, och isåfall. vad säger ni och vad kom ni fram till. Mvh Tomas

Hej. Gammal tråd, men du kanske ser detta ändå. Jag letar själv byggare som kan bygga KL-trä fast för mindre hus. Har en del information efter samtal och undersökningar. Visst är det så att det går att bygga billigare utan kl trä. Men jag ser en enorm fördel med känslan i huset om man väljer kl. Det jag fått reda på är att det man spar in på själva byggtiden får man betala på kostnaden för material och tillverkning av träelementen. Så bygger man ca 90m2 så ska det tydligen gå att få ungefär samma pris som ett bygge med reglar etc. (Bortsett från alla billigaste varianterna)
Om du hittat någon kl-byggare eller om du kom vidare i projektet vore det kul att höra.

Noen småhus hit eller dit i KL-tre gjør vel ikke mye på det store hele, men jeg synes det er vanskelig å motivere i større skala. KL-tre erstatter vanligvis betongelementer i større bygg, der har man da en bærekraftgevinst og betydelig lavere CO2-avtrykk.

Men i små hus erstatter man ofte en mindre mengde tre, i form av lekter, med en kjempestor mengde massivtre. Dessuten med mindre arealeffektive vegger siden all isolasjon må ligge utenpå i stedet for en stor del som kan ligge mellom lektene.

Verken bærekraftig eller miljøvennlig!

Det går vel å argumentere for at et KL hus lagrer store mengder CO2 i og med sin massive trestamme, men på den andre siden er ressursforbruket ganske betydelig. Så ikke helt opplagt fra et miljøvennlighetsperspektiv. Ellers er jeg enig med deg i det store og hele, det er mest eventuelle arkitektoniske kvaliteter som taler for KL i småhus. Og da avhenger det jo av hva man gjør med det. :)

• Liker
Claymount
  • Laddar…
A arkTecko skrev:
Det går vel an å argumentere at et KL hus lagrer store mengder CO2 i og med sin massive trestamme, men på den andre siden er ressursforbruket ganske betydelig. Så ikke helt opplagt ut et miljøvennlighetsperspektiv.
Det negative tipper kraftig over siden skogen står bedre urørt enn nedhugget også fra et co2 synspunkt.

Oj så sikker du var. Det er ingen god start verken på en diskusjon eller for å lære mer. Det der er jo et tema som det forskes ganske mye på uten entydige resultater. Ja, en urskog lagrer mer karbon enn en produksjonsskog. Men hvis karbonet bindes i en bygning i 100 år så gjør det stor forskjell, spesielt i sammenligning med masseproduksjon for eksempel.

• Liker
helhag0 og 2 andre
  • Laddar…
Jo sant at den største fordelen fra et energisynspunkt er om man bytter større betonghus mot kl tre. Ikke derfor jeg er interessert i å bygge mindre hus i kl tre. Det er en veldig fin følelse lydmessig inne i et kl-bygg. Og kunnskapen om at man kun bruker tre i vegger og isolasjon er et ekstra pluss. Helt enkelt god følelse for kropp og sinn. Samt fint. Derfor er kl-tre interessant også for mindre hus i mitt tilfelle. :)

• Liker
taxel og 1 annen
  • Laddar…
A Awenja skrev:
Hei. Gamle tråd, men du ser kanskje dette likevel. Jeg leter selv etter byggere som kan bygge KL-tre for mindre hus. Har en del informasjon etter samtaler og undersøkelser. Visst er det sånn at det går an å bygge billigere uten kl-tre. Men jeg ser en enorm fordel med følelsen i huset om man velger kl. Det jeg har fått vite er at det man sparer inn på selve byggetiden må man betale på kostnaden for materiale og produksjon av treelementene. Så bygger man ca 90m2 så skal det tydeligvis gå an å få omtrent samme pris som en bygging med bjelker etc. (Bortsett fra de aller billigste variantene)
Om du har funnet noen kl-bygger eller om du har kommet videre i prosjektet, hadde det vært gøy å høre.
A Awenja skrev:
Hei. Gamle tråd, men du ser kanskje dette likevel. Jeg leter selv etter byggere som kan bygge KL-tre for mindre hus. Har en del informasjon etter samtaler og undersøkelser. Visst er det sånn at det går an å bygge billigere uten kl-tre. Men jeg ser en enorm fordel med følelsen i huset om man velger kl. Det jeg har fått vite er at det man sparer inn på selve byggetiden må man betale på kostnaden for materiale og produksjon av treelementene. Så bygger man ca 90m2 så skal det tydeligvis gå an å få omtrent samme pris som en bygging med bjelker etc. (Bortsett fra de aller billigste variantene)
Om du har funnet noen kl-bygger eller om du har kommet videre i prosjektet, hadde det vært gøy å høre.
Hei, jeg har vært i full gang med å bygge mitt sommerhus i KL og er snart fremme ved sluttbesiktigelse. Jeg vet! at det er billigere og etter min mening bedre enn å bygge i laft. Raskere montering, færre trinn, ingen plastikk, etc.

Flere snekkere jeg snakket med takket nei til prosjektet pga at det var "nytt og man ikke kunne" og at det ble for få timer. Merkeligere enn det var det ikke. All respekt for det.

• Liker
lakman og 3 andre
  • Laddar…
W witten skrev:
Noen småhus hit eller dit i KL-tre gjør vel ingenting på det store hele, men jeg synes det er vanskelig å motivere i større skala. KL-tre erstatter vanligvis betongelement i større byggeprosjekter, der har man da en bærekraftgevinst og betydelig lavere CO2-avtrykk.

Men i små hus erstatter man ofte en mindre mengde tre, i form av stendere, med en kjempestor mengde massivt tre. Dessuten med mindre arealeffektive vegger fordi all isolasjon må ligge utenpå i stedet for en stor del som kan ligge mellom stenderne.

Verken bærekraftig eller miljøvennlig!
Jeg tror du har et poeng i at det finnes en grense for når huset er for lite til at KL er kostnadseffektivt. Tror grensen går rundt 80 kvadratmeter.

A Awenja skrev:
Jo sant at den største fordelen ut fra energisynspunkt er om man bytter større betonghus mot kl tre. Ikke derfor jeg er interessert i å bygge mindre hus i kl tre. Det er en veldig fin følelse lydmessig inne i et kl-bygg. Og vissheten om at man kun bruker tre i vegger og isolasjon er et ekstra pluss. Helt enkelt god følelse for kropp og sinn. Samt fint. Derfor er kl-tre interessant også for mindre hus i mitt tilfelle. :)
Fantastisk følelse med tre gjennom hele. Ingen planer alls! Jeg har valgt betongplate med varme. En herlig kombinasjon. Mitt hus er på 110 kvm og vi (dvs. jeg hjalp til to snekkere og en kranfører) reist hele huset (kl stommen) inkl tak på 2 dager. All kl var millimeter tilpasset, ferdig frest for el, meget fin finish på innsiden. Når Kl var oppe, la elektrikeren all el utenfra. Klokkeren!

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Rickard.
@Claymount

Kom gjerne tilbake etter vinteren og fortell hvor fornøyd du er med finishen. Har vært i 6-7 småhus i KL, og sprekkene ble veldig påfallende når det tørket ordentlig. De som flyttet inn snakket om at det hørtes som pistolskudd når treet sprakk.

Visse vegger sprakk ganske pent, mens andre var uheldige. Husker et hus som fikk en over 1cm bred sprekk fra gulv til tak, akkurat der ovnen havnet på kjøkkenet.

Så klart det blir sprekker i treet. Så fungerer jo tre - eller hva? Hvis man vil, kler man med gips og maler eller tapetserer, faktum er at det er det vanligste.

Rickard.
C Claymount skrev:
Såklart det blir sprekker i treet. Så funker jo tre - eller hva? Om man vil kler man med gips og maler eller tapetserer, faktum er at det er det vanligste.
Absolutt, det var ikke vondt ment, er bare nysgjerrig på hvordan folk som bor i det opplever det. Har dessverre ingen mulighet til å sånn i ettertid prate ordentlig med de som flyttet inn i de husene jeg jobbet på. Jeg synes det føles trist å dekke det helt, men litt maling eller lasur ville jeg nok uansett hatt om det var mitt.

Får du noe KL over så vær forsiktig med det, da det er et ganske morsomt materiale, sender en lenke fra en annen tråd der jeg viser min grillbenk jeg laget av litt tiloversblevne veggbiter. https://www.byggahus.se/forum/threads/bygga-grill-av-takpannor.414403/#post-4186326

• Liker
arkTecko
  • Laddar…
W witten skrev:
Det negative tipper kraftig over ettersom skogen står bedre urørt enn nedhugget, også fra ett co2 synspunkt.
Nei. Du tar helt feil.

Skog som brukes i varige produkt binder karbon i lang tid og lar den nye erstatningsskogen binde mer karbon.

"Gammel" skog binder ingen ny karbon.

/ATW

• Liker
splinter
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Absolutt, det var ikke ment ondt men er bare nysgjerrig på hvordan folk som bor i det opplever det. Har dessverre ingen mulighet til å sånn i ettertid snakke ordentlig med de som flyttet inn i de husene jeg jobbet på. Jeg synes det føles trist å dekke det helt, men litt farge eller lasur ville jeg nok uansett ville hatt hvis det var mitt.

Får du noe KL til overs, så vær forsiktig med det da det er et ganske morsomt material, sender en lenke fra en annen tråd der jeg viser min grillbenk jeg gjorde av litt overblivne veggbiter. [lenke]
Ikke noe problem. Tolket det ikke så. Takk for tipset. Skal sjekke lenken!

Hvordan fikk du hjelp med å tegne tre-elementene? Og hvem produserte dem? Og du kjenner ikke tilfeldigvis noen som kan sette det sammen?:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.