Holder på med å plassebygge en garderobe og vet ikke hvordan jeg skal løse dørene. Konstruksjonen er enkel: 45mm trestamme med OSB og gips som vegger. Spørsmålet er hvordan jeg skal bygge karmen rundt åpningen og hvilke hengsler samt materiale på dør for at det skal bli så pent som mulig. Tanken er å ha to dører i åpningen som er 1150 x 1800. Takk på forhånd.
Hadde du kunnet utvide åpningen noe, så kanskje hvitlaminerte hylleplan med bredde 600mm kunne vært brukt?
Kanskje til og med går med nåværende åpning og utenpåliggende dører..
Jeg tenkte å gjenbruke et par garderobedører, men etter litt feiltenkning ble det ikke helt sånn... Nå virker det enklest å lage et par utenpåliggende dører, men jeg har ikke funnet noen hengsler eller konstruksjon som ville blitt pen (skjult?). Jeg gjetter også at den enkleste måten å skjule kanten inn mot døråpningen på, er å sette et for (tre) og en dørliste som dekker skjøten (likt en vanlig innerdør), noe som dessverre ville vanskeliggjøre en utenpåliggende dør. Det er første gangen, så jeg gjetter en hel del...
Ja, planleggingen av prosjekt og materialer skal ikke undervurderes..
Du kan jo gå til en større byggevarehandel eller lokalt snekkeri og få målbestilte dører, men billige det blir de jo ikke.
Jeg tenkte nærmest på vanlige løftehengsler (eksempel) men de blir jo ikke helt skjulte. Er det et absolutt krav?
Muligens kunne kanskje møbel- eller skaphengsler (etter viss forsterkning) fungere..
Jeg hadde nok ikke tenkt meg noe større budsjett på dette arbeidet, så det får nok bli vanlige hengsler. Av og til håper man jo at det skal finnes en smart løsning som redder en i siste øyeblikk. Men planlegging og erfaring er nok bedre...