Om man virkelig kommer til å trenge så mye gips, så ville jeg ha kjøpt det uten å nøle.

Men da hadde jeg også tenkt bruke det innen noen måneders periode, ellers blir det så rotete i garasjen osv og plass mangler man alltid midt i et bygg.

Y
Har spekulert litt i dette hvor raskt jeg kommer til å bruke det. Blir elektrikeren ferdig, så skal alle innertak gipses, deretter veggene - noe jeg tror kan gå raskt når man først har kommet i gang. 38 plater trengs til veggene i huset.. 32 til taket... = 70...

Resten (+mer) tenkte jeg til garasjens innertak, noe som kanskje ikke skjer med en gang da det er morsommere å få det fint inne...

har dobbelgarasje så lagde en ren flate ved den andre porten der det ikke kommer til å forstyrre..

---

når dere skjærer, hvordan gjør dere det da, pleier dere å gjøre det på bakken, eller på et bord, eller på et stativ?

På bakken med skiven på langkant.

Om det bare skal skjæres et enkelt snitt kan man enklest gjøre det fra pallen der de ligger, men jeg pleier å legge det opp på et bord om det skal "skreddes"

LAINE skrev:
Om man virkelig kommer til å trenge så mye gips, så ville jeg ha kjøpt det uten å nøle.

Men da hadde jeg også tenkt å bruke det innen noen måneders periode, ellers blir det så rotete i garasjen etc og plass mangler man alltid midt i et bygge.
Under 8 års renovering til og fra har jeg aldri vært med på at jeg må kjøpe alt samtidig for å få riktig pris. Det har alltid gått bra å få en avropspris basert på hvor mye jeg skal ha.

Å ha store mengder byggemateriale hjemme er katastrofe på alle måter. Man forbruker ALDRI materialet i den hastighet man hadde tenkt seg. Dessuten er det ofte helt unødvendig som sagt. Å ikke hamstre materiale som tar plass var en leksjon jeg lærte meg under de to første årene vi flyttet til hus.

At ikke hamstre material som tar plass var en lærepenge jeg lærte meg i løpet av de to første årene vi flyttet til hus
-Så sant! En av de største energi- og tidstyvene hos oss den første perioden var å bare flytte kjøpt byggematerial for å få plass til å bygge. Kjøp passe lite hvis du bygger selv.

Apropos plateoppbevaring. Vi har alltid satt opp et par bukker i et rom og så lagt to lektere mellom bukkene. Det er ganske behagelig å jobbe med platene i ståhøyde.
IMG_2941.jpg

Yrrol skrev:
Har spekulert litt i dette hvor raskt jeg kommer til å bruke det. Blir elektrikeren ferdig så skal alle innertak gipses, så veggene - noe jeg tror kan gå unna når man først har kommet i gang. 38 plater trengs til veggene i huset.. 32 til taket... = 70...

Resten (+mer) tenkte jeg til garasjens innertak, noe som kanskje ikke skjer med en gang da det er morsommere å få det fint inne...

har dobbeltgarasje så gjorde en ren overflate ved den andre porten der det ikke kommer til å forstyrre..

når dere skjærer, hvordan gjør dere det da, pleier dere å gjøre det på bakken, eller på et bord, eller på et stativ?
Kanskje verdt å investere i to gipsbukker, da får du dem i arbeidshøyde, og slike bukker bruker man litt overalt, male panel, stillas inne, om det er litt høyere, lagre virke på, mm.

http://www.blocket.se/stockholm/Gipsbockar_26594551.htm?ca=11&w=3

Det som slår meg er transportene. Flere runder drar jo penger det med, men kan man laste annet samtidig så kanskje transporten likevel var nødvendig osv.

Og ja, som nordlending så blir det litt avstand iblant. Et byggevarehus skal ha 1800 for å kjøre ut til meg, men da er det uansett om det er en pakke spiker eller en full lastebil.

Materialprisene de oppgir i butikken, de er derimot å betrakte som forhandlingsbud. Sist jeg bygde litt større så var Beijers billigere enn Byggmax etter litt prat.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.