8.050 lest ·
22 svar
8k lest
22 svar
kjøpe inn masse gips på en gang, eller ikke?
Side 1 av 2
Sitter og beregner hva jeg, matematisk, trenger i gipsmengder, som da ble 92 plater.. Som dekker alle innertak og de innervegger som skal kles, samt hele garasjens innertak...
Jeg er litt stresset for å motvirke et kampanjepris; 75 kr platen (1200x2500)... Men det prisen er kanskje ikke så veldig røverkjøp uansett?
Hvordan tør jeg lagre platene, de bør vel tåle å ligge litt vekselsvis varme? suger gips til seg dufter for jeg kunne ha lagt dem i magasinet men katter har tisset overalt så grusen lukter jo ikke bra...
Bør jo føles mer motiverende å fullføre hele huset om materialet fantes betalt og klart enn å dra og kjøpe litt nå og da... eller?
Jeg er litt stresset for å motvirke et kampanjepris; 75 kr platen (1200x2500)... Men det prisen er kanskje ikke så veldig røverkjøp uansett?
Hvordan tør jeg lagre platene, de bør vel tåle å ligge litt vekselsvis varme? suger gips til seg dufter for jeg kunne ha lagt dem i magasinet men katter har tisset overalt så grusen lukter jo ikke bra...
Bør jo føles mer motiverende å fullføre hele huset om materialet fantes betalt og klart enn å dra og kjøpe litt nå og da... eller?
Byggmax tar 82.50/stk, Beijer 120 kr/stk.
Min erfaring med gipsplater er at de lett blir "buklete" hvis man lagrer dem.
Men jeg har ingen oversikt over hvor lenge jeg har lagret dem.
Til mine prosjekter nå for tiden, kjøper jeg inn, bruker og kaster det som blir til overs.
Du bør/må lagre platene dine slik at de ikke bøyer seg og blir buklete.
Jeg ville nok ha kjøpt inn for en måneds forbruk om gangen. Da tror jeg at platene ikke rekker å bli så buklete, selv om man lagrer dem litt feil.
Min erfaring med gipsplater er at de lett blir "buklete" hvis man lagrer dem.
Men jeg har ingen oversikt over hvor lenge jeg har lagret dem.
Til mine prosjekter nå for tiden, kjøper jeg inn, bruker og kaster det som blir til overs.
Du bør/må lagre platene dine slik at de ikke bøyer seg og blir buklete.
Jeg ville nok ha kjøpt inn for en måneds forbruk om gangen. Da tror jeg at platene ikke rekker å bli så buklete, selv om man lagrer dem litt feil.
Man vil gjerne gjøre slike "kupp".
om du kjøper dem til ordinær 120kr/st = 11040kr
Om du kjøper dem til xpris 75kr/st = 6900kr
Fordelene er jo at du har gips hjemme, du kjøper det billigere.
Ulempen er at de er i veien og risikerer å gå i stykker.
Mellomforskjellen gjør jo at du kan kjøpe 33 plater til til ordinærpris før du har gått i balanse. Så du kan jo ødelegge 33 plater i mellomtiden og fortsatt gå i balanse. Jeg tror ikke du rekker å ødelegge så mange men...
I det store og hele så er det jo småpenger samtidig som mange bekker små...
om du kjøper dem til ordinær 120kr/st = 11040kr
Om du kjøper dem til xpris 75kr/st = 6900kr
Fordelene er jo at du har gips hjemme, du kjøper det billigere.
Ulempen er at de er i veien og risikerer å gå i stykker.
Mellomforskjellen gjør jo at du kan kjøpe 33 plater til til ordinærpris før du har gått i balanse. Så du kan jo ødelegge 33 plater i mellomtiden og fortsatt gå i balanse. Jeg tror ikke du rekker å ødelegge så mange men...
I det store og hele så er det jo småpenger samtidig som mange bekker små...
Klarer huset vekten kan du jo bære inn alt og ha to/tre hauger som du plukker fra når du gipser. De ligger sjelden i veien med mindre du plutselig får andre ideer. En bunke veier ca 1000kg.Yrrol skrev:Sitter og beregner hva jeg, matematisk, trenger i gips-mengder, hvilket da ble 92plater.. Hvilket dekker alle innertak og de innervegger som skal kles, samt hele garasjens innertak...
Jeg er litt stresset for å motvirke et kampanjepris; 75kr platen (1200x2500)... Men den prisen er kanskje ikke så veldig kupp likevel?
Hvordan tør jeg lagre platene, de bør vel tåle å ligge litt varmevekslende? suger gips til seg dufter for jeg kunne lagt dem i magasinet men katter har tisset overalt så grusen lukter jo ikke bra...
Burde jo føles mer motiverende å fullføre hele huset om materialet fantes betalt og klart enn å dra og kjøpe litt nå og da... eller?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
Bulkte?! Har aldri hørt noe om at de blir bulkte.magnu skrev:Min erfaring med gipsplater er at de lett blir "bulkte" hvis man lagrer dem.
Men jeg har ikke peiling på hvor lenge jeg har lagret dem.
Du bør/må lagre platene dine slik at de ikke bøyer seg og blir bulkte.
Jeg hadde nok kjøpt inn for en måneds forbruk om gangen. Da tror jeg at platene ikke rekker å bli så bulkte, selv om man lagrer dem litt feil.
Plant og tørt, da kan du lagre dem flere år.
Jeg ville kjøpt alt på kampanjepris nå, du sparer jo noen tusenlapper!
Når jeg har gått forbi gipshaugene inne i butikkene, så vil jeg minnes at platene noen ganger kunne se sviktende ut i bunnen av haugen... retter sånt på seg eller er det skrot? Skal man regne bort noen plater på sånt?
Medlem
· Västerbotten, Skellefteå
· 416 innlegg
Kan være pallen som gjør at det ser slik ut, det er absolutt ingen fare.
Den retter seg opp når du skrur den opp. Det beste er jo når du setter en osb eller sponplate bak, da får du en kanonbra vegg.
Et tips, lei en skrudrill for gips med båndmagasin, eller kjøp en hvis du skal sette opp gips flere ganger.
Jeg lover at du blir lei av å sette opp 92 plater med vanlig bits og løse skruer....
Den retter seg opp når du skrur den opp. Det beste er jo når du setter en osb eller sponplate bak, da får du en kanonbra vegg.
Et tips, lei en skrudrill for gips med båndmagasin, eller kjøp en hvis du skal sette opp gips flere ganger.
Jeg lover at du blir lei av å sette opp 92 plater med vanlig bits og løse skruer....
Som imported_jo skriver, de retter seg ut. Kjøp et stort parti så slipper du dra flere ganger til byggebutikken...
Litt OT...
Se etter en brukt gipsautomat på finn/Tise. Jeg kjøpte en brukt Makita 6842 for 1000kr på Tise og tro meg det har vært en fryd å kaste opp gips på skråtaket med den. Bl.a. biltemas båndskrue passer til denne.
F.eks
http://www.tradera.com/Makita-6833-Gipsskruvdragare-auktion_302432_110764537
Litt OT...
Se etter en brukt gipsautomat på finn/Tise. Jeg kjøpte en brukt Makita 6842 for 1000kr på Tise og tro meg det har vært en fryd å kaste opp gips på skråtaket med den. Bl.a. biltemas båndskrue passer til denne.
F.eks
http://www.tradera.com/Makita-6833-Gipsskruvdragare-auktion_302432_110764537
Sist redigert:
Jeg var og hørte med butikken, de hadde et skjult lager der "kundene"(haha) ikke hadde revet i stykker gipsen så man fikk fine plater, skulle noen være defekt så trakk de av det. og de haugene som vi kunder kunne se var ikke så skjeve, det var andre treplater som sviktet.
har ryddet ut av garasjen så steller jeg dem nok der samt låner en fin gipsautomat fra jobben samt en modell større gipsheis fra en bekjent... så det skal nok bli bra håper jeg, hehe
har ryddet ut av garasjen så steller jeg dem nok der samt låner en fin gipsautomat fra jobben samt en modell større gipsheis fra en bekjent... så det skal nok bli bra håper jeg, hehe
Jeg synes at vi har hatt så utrolig mye bra å ha greier i husene våre, boder og garasjer at jeg har sluttet å handle unødvendig, det meste var bare i veien og kom aldri til bruk og en hel del gikk i stykker. Jeg er enig med "magnu" kjøp det du trenger og la byggevarehusene stå for lagerholdingen, det kommer nye kampanjer på gips og på alt annet også.