Hei.
Jeg har noen spørsmål angående å importere ulike byggematerialer.
Er det fortsatt billigere å dra til Polen for å kjøpe fliser og klinker?
Hvor bør man i så fall dra og hva bør man tenke på?

Har sett litt på å bestille kraner til bad og kjøkken fra Kina, de har mye finere der enn vi har og MYE billigere. Men for det første, passer kranene deres hos oss? Tenker på rørdimensjoner, kan det være forskjeller i gjengene eller noe annet? Hvordan er det med tollavgifter og lignende ved egen import fra Kina?

Takk for svarene og innfallsvinklene :thumbup:

Hei,
Vet at denne tråden for lengst er utdatert, men bare for moro skyld skriver jeg likevel, da spørsmålet aldri fikk svar.

Problemet er vel at vi antar at produktene skal være CE-merket, som er en europeisk standard. Finnes det derimot noe som ikke trenger en slik kvalitetsstempel, kan man sikkert spare en slant, bare man importerer et lass stort nok. Jeg og min kone drev en liten pizzeria, mest som et rent eksperiment i Kina. Bygde en pizzaovn, som kostet oss ca. en tusenlapp+ i materialer og arbeid. Mursteinene kostet vel 3 kr per stein siden de var varmebestandige, men vanlig rød murstein koster ca. 30 øre per stein. Dessverre er jo murstein ganske tungt å importere. En litt morsom ting jeg har innsett i ettertid er at den varmebestandige isolasjonen vi hadde i ovnen, sannsynligvis var asbest :/. Strømmen i Kina er vanligvis 230V, men kontakter på apparater er vanligvis amerikanske. En liten sak vi har i vårt kjøkken fra Kina er en bærbar induksjonstopp, en plate, som kostet ca. 300 kr. Selges også av dårligere kvalitet for sånn cirka 150 kr. Måtte skru på en europeisk kontakt på den.

Når det gjelder rørdetaljer ville jeg ikke våge å stole på kinesisk kvalitet. De bygger ikke i tre og trenger derfor ikke samme sikkerhet som vi, men åh så billig det kan være. For ca. 700 kroner skulle vi få vannrør trukket fra overetasjen til underetasjen i vår pizzeria, toalett installert (inkludert oppbrytning av det gamle betonggulvet for å passe inn, og nytt flis). Dessverre ble svigerfaren min mildt opprørt da han hørte hvilken høy pris vi hadde forhandlet oss til og krevde at vi avbestilte og lot hans kompis komme og gjøre det i stedet. Som med restaurantmiddag takk og materialer, ble det omtrent det samme til slutt uansett ;). Husker også at vi kunne finne rørbuer, ca. 30 mm, stål, for ca. 4 kr. Men jeg ville aldri våget å trekke slike her i Norge, om det i det hele tatt var tillatt.

Med andre ord er det nok Polen man bør satse på hvis man vil finne billige byggematerialer. Kina, muligens for visse apparater, men alt annet vil trolig bli ganske komplisert, med mindre man er et stort firma som kan få produktene undersøkt og CE-merket, for deretter å importere store lass.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.