1.464 lest ·
3 svar
1k lest
3 svar
Kjølig lagringsplass på loftet, fuktsperre eller ikke?
Hei, jeg bor i en enebolig i én etasje bygget i 2005, som har et ubrukt loft. Nå har jeg lagt ut gulvplater (sponplater) i midten på takstolene, ca 3m bredt, uten noen form for fuktsperre mellom takisolasjonen og platene. For øyeblikket vil det forbli slik, men tanken er å på et tidspunkt fikse isolerte vegger og tak til rommet og ha plussgrader året rundt, ikke bruke det som boareal, men kun til oppbevaring. Så det jeg lurer på nå er om jeg trenger fuktsperre på noen måte, og hvor?
Grundstött
· Halland
· 28 345 innlegg
Hei Lokke, velkommen til Bygga Hus-forumet!
Interessant spørsmål!
Hvis du isolerer rommet rundt om, og ikke tilfører noen varme, vil det jo anta omgivelsens temperatur.
Så hvordan har du tenkt å få opp temperaturen til plussgrader?
Det vil vel riktignok få litt varme gjennom bjelkelaget fra underetasjen.
Men bjelkelaget der er vel ganske godt isolert?
Interessant spørsmål!
Hvis du isolerer rommet rundt om, og ikke tilfører noen varme, vil det jo anta omgivelsens temperatur.
Så hvordan har du tenkt å få opp temperaturen til plussgrader?
Det vil vel riktignok få litt varme gjennom bjelkelaget fra underetasjen.
Men bjelkelaget der er vel ganske godt isolert?
Allvitende
· Stockholm
· 1 831 innlegg
Med kun bare den informasjonen du gir, ville jeg sagt nei. Rommet tilføres ikke mer fuktighet enn omgivelsene, det vil si vinden. Men et kaldloft er ikke ment for varme rom, noe som kan innebære at du likevel kan ha problemer med fuktighet.
Takk for svaret. Det som jeg kanskje nå i første omgang var bekymret for var om platene som dekker min del av innertaket hindrer på noen måte ventilasjonen av isolasjonen. Jeg kommer trolig til å varme opp rommet med et vanlig varmeelement ved behov.
Klikk her for å svare