Hei!
Har et hus fra 69 der vi i kjelleren har en stor kjellerstue.
Da vi flyttet inn luktet det mye fuktighet, så jeg rev bort gulvet. Det viste seg å være opplektet med tre og deretter gulvspon direkte mot betongen. Som isolasjon hadde de brukt vanlig gul isolasjon rett mot platen, så gulvsponplatene var nesten dobbelt så tykke på noen steder.
Jeg rev ut alt med en gang vi flyttet inn i 2011, og deretter har det ikke luktet fukt i kjelleren.
Nå er det rent, men det ligger inngjuttede trelekter omtrent cc 60.

Nå til spørsmålet mitt - hvordan skal jeg legge nytt gulv? Det er ca. 150 mm som det skal opp for å komme i samme høyde som resten av kjelleren. Tenkte først å legge platon matte, deretter lekte nytt gulv med ventilerte lister, men tror at gulvet er for ujevnt til å legge platon matte på. Så fikk jeg tipset om at jeg skulle lekte på betongen med plastdistansere, deretter isolere med celleplast som ikke berører platen, ventilerte lister, og pax vifte.

Kanskje litt utydelig innlegg, men håper dere forstår hva jeg mener.

Kjellerhjørne med betonggulv og trevegger, gamle rør og rester av gulvbelegg. Golvet er fjernet for å forbedre fuktforholdene.

Betonggulv i kjeller med synlige trelister som tidligere fungerte som underlag for gulvbelegg. Litt rusk og noen små gjenstander på overflaten.

Det beste er vel å bruke et Nivell- eller Granab-gulv, men de koster jo litt. Fordelen er at det ikke spiller noen rolle om platen er ujevn, og ingen isolasjon eller organisk materiale vil ligge i kontakt med betongen. Det går også an å kombinere dem med gulvvarme hvis man ønsker det.

Sist redigert:
tanken var at vi skulle slippe å bruke det pga kostnadene. men finnes det ingen andre alternativer så får man vel gjøre det på den måten.

Ingen annen som har noe bra idé? :)

Hvorfor ikke flyte gulvet jevnt, så platon og gulv?

jo jeg hadde den funderingen også men det er jo nærmere 30 m². hvordan skal jeg gjøre med de innstøpte bjelkene? skal man ta bort dem eller skal man la dem være?

Bort med dem.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.