Hei

Når vi fjernet det gamle laget med tapet i kjelleren vår, oppdaget vi at det satt en trevegg med vanlig isolasjon (type gullfiber) midt i en vanlig vegg. Siden resten av veggene er i betong og det lukter litt mugg kommer det sikkert herfra... Er mot en yttervegg...

Hva skal jeg erstatte dette spetakkelet med?

Stålstendere har jeg forstått av dere vise mennesker, men resten?

Tør man å gå på dette selv? Vanskelighetsgrad?

"Som man roper får man svar."

Jeg er kjeller-fundamentalist. Jeg mener (og mener å ha gode grunner til det) at man ikke skal innrede kjellere nettopp på grunn av risikoen for at det blir mugg.

Jeg har valgt å gjøre fuktsikre konstruksjoner i min kjeller. På veggene har jeg kalkmaling (helt diffusjonsåpen) og på gulvet fliser (uten primer under). I dette kan ikke mugg feste seg.

Det kjedelige med en slik løsning er at gamle synder må renses bort først, dvs gammel maling må bort. Jeg slipte veggene med en leid betong-giraff og la på et nytt lag tynnpuss før jeg malte. Jeg er meget fornøyd med resultatet!

ok,,, jøss... og det er gammel maling på alle veggene...
Jeg får rett og slett leie meg en "giraff"...

Er silikatmaling og kalkmaling det samme???

Hei!

Vi gjorde også noe lignende. Vi banket bort all gammel misfarget puss og rev alle innervegger som ikke var av betong. Deretter muret vi opp nye innervegger i betong, pusset alle veggene med ny puss. Badet og vaskerommet fikk flislagte vegger, resten har vi malt med maling som puster. Fliser i alle rom unntatt 2, et soverom til sønnen samt et allrom der vi har lagt flytende laminatgulv med ventilerende gulvlister. Jeg trodde det skulle se "kaldt" og sterilt ut i soverommet og allrommet med pussete og malte vegger, men det ser utrolig friskt ut!!

//Ulrica

Nei, silikatmaling og kalkmaling er ikke det samme. Kalkmaling er billigere og minst like bra som silikatmaling når det gjelder å slippe gjennom fuktighet.

Hvis du skal leie en giraff, sørg for at du får med en betong-giraff (helst med ny slipdisk) hjem, slik at du ikke får en vanlig giraff med sandpapir som er ment for å slipe sparkel med.

Takk for hjelpen...

Har enda et spørsmål.

Finnes det noen grunn til at man skulle velge silikatmaling i stedet for kalkmaling når man skal male i kjelleren?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.