Dette er mest en morsom detalj i huset, men samtidig må man jo også oppbevare backup-harddisken til musikkbiblioteket samt reservenøkkelen til bilen et sted.
I kjelleren buer en del av den ene veggen utover, og da to rørleggere bygde ut varmesystemet, slo de opp et lite hull (da rørene kom ut derfra). Det viste seg å være et rom hvor avløpsrørene går. Men det er god plass mellom rørene og veggen, så ideen om et safer føltes selvsagt. Jeg kjøpte et lite, enkelt og rimelig safer (http://www.jula.se/sakerhetsskap-med-kodlas-23l-440117), og det er naturligvis usynligheten som kommer med innbyggingen som utgjør den mulige sikkerhetsaspektet, snarere enn det billige saferets konstruksjon. Et elegant maleri vil deretter bli plassert foran.
Safeen passer veldig bra i hullet, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forankre det. Første problemet er at veggen som det ble slått hull i er en enkel gipsplate, og hviler jeg saferet på den, vil den smuldre opp. Jeg vil også jevne den ut så det ser nogenlunde fornuftig ut når maleriet foran åpnes. Hvordan gjør man det på beste måte, slik at det blir en rett og jevn firkantet åpning i gipsveggen snarere enn en ujevn og hakket?
Det er ikke så mye å skru i, og safeen veier 11,5 kg uten innhold. Disse tar 100 kg per par (http://www.clasohlson.com/se/Hyllkonsol-Habo/Pr311936000), men jeg får da bare plass til en av dem. Kan også bare feste safeen med en av de to forankringsskruene av samme grunn. Det føles ikke helt bra, men hvis man kan få gipskanten rett og forsterke den med noe, kan kanskje fronten hvile der uansett?
(Det røde teppet på bildene er der for at kattene ikke skal se og hoppe inn i hullet, jeg klippet det bare opp for å kunne ta bildet).
Jeg ville nok ha skrudd trelekter bak gipset. Disse ville jeg ha brukt som støtte for å slipe/skjære gipset mot for å få det rett og pent. Det ser ut som det er en trekonstruksjon bak? Kan du ikke skru noen lekter mot den bakliggende konstruksjonen og frem i gipsveggen og bare sette skapet på disse?