Needas Needas skrev:
Lei en Festool dykksag TS55 med 48T blad for formålet.
Med den sagen kommer du 11-12 mm ut fra veggen, noe som er helt perfekt.
Bra tips. Den ser ut til å være veldig smal på siden.
Går det an å justere snittdybden? Jeg mener jeg vil bare sage klikkgulvet som er 17 mm, ikke sponplaten under.

L lob skrev:
Hva er det som hindrer at man klikker løs en rad og kapper med en vanlig sag? /LOB
Det går på kortsidene men langsidene må man ta opp hele gulvet og sage.

Jeg leide en maskin som var laget akkurat for det. Typ en håndsag med forsunket skrue og sagbeskyttelse som sluttet jevnt med bladet. Med et 3 mm blad kunne man kappe 5 mm langs en vegg. Men det er nok 20 år siden.

L Lars48 skrev:
Bra tips. Den virker å være veldig smal på siden.
Går det å justere snitt dybden? Jeg mener jeg vil bare sage klikkgulvet som er 17mm ikke sponplaten under.

[media]
Ja, det er det som er en av finessene med en en dykksag.

Needas Needas skrev:
Med den sagen kommer du 11-12mm ut fra veggen, noe som er akkurat passe.
Kommer an på hva slags gulvlister man har. 12 mm er nok dobbelt så mye som jeg ville hatt i et normalt stort rom. Med 12 mm-gulvlister fungerer det heller ikke særlig bra.

P
Er det egentlig riktig tidspunkt å sage nå? Sager man når gulvet har svulmet, vil jo sprekken bli enda større, så risikoen er at ikke engang 15mm lister dekker senere...

Bør man ikke gjøre det når gulvet er som minst, typ i januar/februar?

• Liker
Workingclasshero og 1 annen
  • Laddar…
P
Men, ligger gulvet i spenn mot veggen nå?

Nå har det blitt kaldere sammenlignet med i September, og gulvet låter ikke i det hele tatt som det gjorde for et par måneder siden. Da tror jeg at gulvet har krympet tilstrekkelig. Det krymper kanskje en anelse mer. Jeg har 15 mm lister. De dekker 12 mm.

L Lars48 skrev:
Det kanskje krymper en anelse mer. Jeg har 15 mm sokler. De dekker 12 mm.
Men litt ujevn vegg eller en aning "hikke" ved sagingen... Ingen store marginer direkte men klart, rent matematisk bør dine lister dekke gulvsprekken, om det nå ikke gulvet krymper litt til...

BirgitS
Vi har jo lett minst 10 prosentpoeng lavere rel. luftfuktighet inne hvis det er -20 grader ute sammenlignet med hvordan det er akkurat nå. Det ville jeg da tro påvirker gulvet. Det beste er vel egentlig å vente til neste sensommer så man tydelig ser hvor det går imot et sted.

• Liker
Lars48 og 2 andre
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.