Hei
Klikkgulvets avstand til veggene har krympet flere steder, og jeg trenger å kappe 1 cm fra veggene på stedet.
Hva er det beste verktøyet å bruke for formålet?
Har vurdert en liten sirkelsag som du ser på lenken nedenfor. Men har ingen erfaring med den, det er usikkert om jeg kan justere den så den kapper akkurat 1 cm fra veggene. Det ser ut på filmen som om den trenger større plass på sidene. Noen forslag?
Vanlig multiverktøy har jeg allerede prøvd, men det tar altfor lang tid å kappe gulvet. Det går mange sagblad også. Så å si, den er ikke praktisk.
 
Jeg har en sånn der sag nøyaktig lik bare med merket Ferm.
Jeg tok en titt akkurat nå og man kommer så nært som 2cm fra veggen.
Men det blir nok ganske slitsomt å sage slik også fordi startknappen havner mot veggen.
 
  • Liker
Lars48
  • Laddar…
Scouten skrev:
En rimelig multicutter løser det.
Men det hadde TS allerede dømt ut.

L Lars48 skrev:
Vanlig multimaskin har jeg allerede prøvd, men det tar altfor lang tid å kappe gulvet. Det går mange sagblad også. Så å si, den er ikke praktisk.
Jeg er nok enig med TS. En håndfull centimeter, sikkert, men om vi snakker om lengre strekninger, føles det ganske slitsomt. Eller har du tips på "spesialblad" som gjør at man "mestrer" lengre kutt?
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Men det hadde TS allerede dømt ut.



Jeg er nok beredt til å være enig med TS. En håndfull centimeter, visst, men om vi snakker om lengre strekninger føles det ganske slitsomt. Eller har du tips om "spesialblad" som gjør at man "makter" lengre kutt?
Jeg vet ikke, jeg kjøpte meg en litt for dyr sag med bra blad og har siden da ikke hatt noen problemer med å avverke mange meter på veldig kort tid.
 
Scouten skrev:
inte hatt noen problemer med å avverke mange meter på veldig kort tid.
Skiller en de om det er rent tre eller "hardplast/laminat" i klikkgulvet. Så er nok virkelig gode blader en nøkkel til suksess.
 
Gulvet er laminat, en robust versjon. Det var knapt mulig å bore hull i det med vanlige metallbor. Jeg måtte bruke steinbor. Hvis det var tre da ville det gått med multiverktøy.
 
P
L Lars48 skrev:
Gulvet er laminat, en robust versjon. Det var nesten umulig å bore hull i det med vanlige metallbor. Jeg måtte bruke steinbor. Hvis det hadde vært tre, skulle det gått med multiverktøy.
Men jeg hevder med en dåres stahet at riktig multiverktøy og riktig blad løser det! Snakk med en profesjonell selger, ikke noen på Bauhaus eller lignende.

Alternativet er kanskje en bra dykkersag, de kan jo komme virkelig tett mot hindringer, men 10 mm er veldig nærme.
 
Er gulvet nylagt?
Eller er det sånn at gulvet rett og slett beveger seg og bruker de tidligere oppmålte 10mm i spalte?
 
  • Liker
BirgitS
  • Laddar…
L Lars48 skrev:
Hei
Klikkgulvets avstand til veggene har krympet flere steder og jeg trenger å kappe det 1 cm fra veggene på stedet.
Hva er det beste verktøyet å bruke for formålet?
Har tenkt på en liten sirkelsag som ni ser på lenken nedenfor. Men har ingen erfaring med den, det er usikkert om jeg kan justere den så den kapper akkurat 1 cm fra veggene. Det ser ut i filmen som den trenger større plass på sidene. Noen forslag?
Vanlig multimaskin har jeg allerede prøvd men det tar altfor lang tid å kappe gulvet. Det går mange sagblad også. Så å si den er ikke praktisk.
[media]
Lei en Festool senkesag TS55 med 48T klinge for formålet.
Med den sagen kommer du 11-12mm ut fra veggen, hvilket er aldeles passende.
 
BirgitS
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Er gulvet nylagt?
Eller er det slik at gulvet rett og slett beveger seg og benytter de tidligere målte 10mm i spalte?
Enig, det er jo i september (Stockholmsområdet) at tregulv er som størst og da trenger det jo ikke lenger være noen mm tomt langs veggene. Når oppvarmingen har fått tørke ut gulvet i noen uker begynner det å krympe.
 
Hva er det som hindrer at man klikker løs en rad og kapper med en vanlig sag? /LOB
 
Stor risiko for at noen not går i stykker.
 
Festools ts55 går 12mm fra vegg
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Er gulvet nylagt?
Eller er det sånn at gulvet rett og slett beveger seg og utnytter de tidligere målte 10mm i spalte?
Gulvet ble lagt i fjor. Ja, man kan si at det er nylagt. Jeg husker at jeg maste på snekkeren om at det skulle være nettopp 10mm. Så et par ganger at han brukte 5mm, men rettet det etter tilsigelse. Nå vet jeg ikke om gulvet har beveget seg eller om snekkeren brukte 5mm. Uansett så sitter det trangt og det knastrer litt her og der. Ikke om vinteren, men under aug og sep som er fuktigst. Gulvet ekspanderer av fukt og varme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.