Hei en gang til alle kloke =)

Vi har tilleggsisolert vår plate med 100mm frigolit og deretter støpt en ny plate oppå med ca 60mm. I denne ligger nederst gulvvarmerør 16mm, deretter armering 100x100x6, overlappet to ruter. Men jeg var dum og la ingen ekstra kantisolering, og mistenker at det er dette som har gjort at kantene og spesielt hjørnene nå har hevet seg. 5mm for de langsgående kantene og 20mm! i hjørnene. Platen er 7x7.5m og cementen er plastfiberforsterket. Etter støping var platen dekket nesten en måned, og nå har det gått en drøy måned til. Vet dessverre ikke når den begynte å heve seg, men antar det var etter avdekking og at overflaten har tørket litt for fort. Noen få minisprekker har oppstått ved bjelkegjennomføringer, men de er virkelig små, maks noen tidels mm.

Noen på betongindustri jeg snakket med sa at har jeg flaks, går det tilbake om noen måneder når hele platen er jevntørr. Så min plan hittil har vært dette, men da ingenting har skjedd de siste tre ukene begynner jeg å bli utålmodig. Vil jo kunne bygge ferdig, og det er jo litt vanskelig om gulvet tenker å legge seg 20mm i hjørnene. Vurderer om det kanskje kan være bra å dekke til platen igjen slik at det blir jevnere fukt i platen igjen, men hvor lenge jeg skal ha det slik vet jeg jo ikke heller.

Er det noen her som har tips om hva jeg kan gjøre?

Hva gjør du med, vanlig standardbetong?

En måte å forhindre kantresning på er å påføre et lag med primer. Den stopper ikke uttørkingen, men bremser den kraftigste uttørkingen på overflaten. Hvorvidt det ville hjelpe nå vet jeg ikke.

Ja, vanlig betong skal det nok være. CB400 8 S5 står det på fakturaen og plastfiberarmert skal den være og ser også ut til å være om man slår i stykker den (spillbiter). Men søker jeg på CB400 8 S5 så finner jeg sementbruk med 400kg/m3 sement, 8mm ballast og konsistensklasse 5. Sementbruk er vel bare mye mykere masse enn riktig betong har jeg for meg :(

En anelse sement gjør at du får mer slam å bearbeide betongen med mot hurtigsement som forkorter herdetiden slik at man klarer å bearbeide den raskere. S5 betyr at du har bestilt full flyt som kan være nødvendig ved støping av 100mm tykk plate eller enda mindre. Også en mulighet for at plastfibrene klumper seg såpass at betongen ikke flyter ut ordentlig med vibratoren.

Om du har brukt deg av form (annen enn L-form) så kan kantene heve seg, og dette skyldes ofte håndverkeren som hånddriver og stålglatter disse, men er det stor flate er det noe med materialet. Er det riktig varmt ute er krympsperre å foretrekke, deretter press og rikelig med vann på mvh.

Vet ikke hvor nøye dette er med høyden, men prøv med en dianova og senk høydene, men skal du ha 300 vegg, kanskje det duger som det er eller?

Det er ingen kantbjelke i det hele tatt og ingen kjøpeform utenom isopor ute i kantene mot ytterveggen, der skal det ikke stå annet enn innervegger på denne platen da huset allerede står med sin lecagrunn på den riktige platen under.
Var nettopp nede og målte litt mer på platen og den delen som håndverkeren håndrev og stålte har reist seg nesten det dobbelte mot den delen som jeg håndrev, men han stålte alt. Da vi støpte ville han ha mye flyt for å få til en så tynn plate og vi kunne ikke begynne å glatte før 11 timer etter at betongen var støpt, dette kan også ha vært på grunn av at det bare var +4 den dagen og ikke har vært over 12 noen dag siden da.

Når det gjelder høyden har vi allerede veldig lavt under taket, så jeg vil virkelig ikke legge noe mer oppå denne platen. Hvis jeg skal få det flatt på noen annen måte enn at det retter seg selv, må jeg kanskje slipe ned kantene. Men hva som nøyaktig skjer da vet jeg ikke.. den er jo bøyd på grunn av at overflaten har krympet, og gjør jeg platen tynnere i kantene, er den enda lettere å bøye opp. På den andre siden tar jeg bort en del av overflaten som har krympet, så den kanskje legger seg raskere enn ventet. Men skulle den forbli som den er når jeg har slipt ned de 20mm, så har jeg 20mm under platen som må fylles med noe da den svikter skikkelig! betongtrampoline..

Hva tror du om å vanne platen igjen? Vil den legge seg noe, eller tar ikke betong opp noe nytt vann? Og deretter påføre krympsperre? Skikkelig ille av støpegubben å ikke si noe om krympsperre, synes jeg, for da hadde vel trolig ikke problemet oppstått :(

Lykkes jeg ikke med å gjøre noe med det, blir jeg tvunget til å sage ut hele dritten og gjøre nytt. Ikke så gøy når man har lagt nærmere 30000 på det, og det gir jo enda høyere kostnader i slutten da jeg ikke kommer til å kunne bygge ferdig der på ytterligere noen måneder med et halvt års forsinkelse av leieinntekter :(

Hva er en Dianova?

man kan jo ståla og så kan man ståla. mener at man trenger å ståla kanten så man er nøye med å følge platthøyden nøye. kan ikke si så mye mer om det, men plater av alle slag har jeg støpt mange ganger og aldri fått det til sånn. hvis den eksisterende platen var rett eller kanskje svaiet, kan ha betydning, for da kan jo isolasjonen svikte etter en tid, og da kan betongen følge etter en del + at kanskje armeringen hadde en tendens til å bøye seg opp og kan da dra med seg en del kanter når man går på det når det støpes. en dianova er en maskin med diamantsegment som sliper av betongoverflaten og jevner ut der det trengs. hva skal du ha for gulv? er det tarkett, parkett så trenger du ikke overarbeide gulvet uten det meste tas hånd om av papiret eller dempematten. ang. takhøyde så kanskje det er svai i platen og ikke reisingen som er det feilende. ta laseren og kontroller høydene igjen. hvis det skulle være svai så skal du jo ikke trenge å kaste ut mye mer penger på den uten kanskje det holder med avretting. kanskje et par sekker og primer. er platen slipt eller bare sloddet? mvhV

Den eksisterende platen diffet +-3mm så det får nok sees på som ganske rett. Da jeg støpte, tenkte vi å beholde noe merkelig isolering som satt ute på lecagrunnen, men den har vi nå kastet ut etter å ha funnet mugg i den, og da har vi en glippe på 5cm så det går å føle med fingeren under platen, på samme måte går det å måle hvor mye den har hevet seg da det er en glippe mellom betong og isopor. Høyden midt i rommet er som den skal målt fra bjelkelaget ovenfor, så ingenting som har sunket heller. Og før den begynte å bue seg opp var platen ganske rett noen mm diff her og der men ingenting stort som dette.

Planen fra starten var at den skulle slipes for å brukes som et slipt betonggulv, og det var slik vi bestilte støpingen. Men nå må vi nok se til å legge noe oppå, men det blir tynt! trolig epoksy. HVIS vi overhodet lykkes med å få den ned.

Et spørsmål man kan stille seg er ansvar.. det kjedelige er at jeg ikke har noen skriftlig bestilling av jobben så føles ikke som trolig at det går å klage på det heller :/ da jeg nevnte problemet for støpegubben så trakk han på skuldrene og pekte stolt på sin egen plate at betong krymper og sprekker så er det... sånn passe tillitsvekkende.

et råd er å sjekke med fastpunktet for å sikre at midten ikke har sunket, for slik er det med betong at krymper merkbart gjør den ikke. sprekker mm blir det om betongen tørker for fort eller armering ligger for høyt. skulle nesten tro at det er plastfibrene isåfall. som du vet mykner den ved varme og stivner til ved kulde. det er noe dritt som man ikke skal eksperimentere med.
men om du kan sikre platens midthøyde mot fastpunktet og den ikke har sunket så slip ned kantene, og har den det så i med litt avretting. dette kan du gjøre uten ekspertise men høydepinne er å anbefale om du ikke har vanen inne. om du har en Beijer byggmaterial nær deg så er de ganske så bra på å gi råd. de har ganske bra ekspertise å rådføre seg med. lykke til mvhV;)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.