Skal rive en hjertvegg og erstatte med stolper og bjelke i limtre.
Var inne på en site hvor man kunne regne på dette (dog fikk jeg velge 1 1/2-planshus) og fikk dimensjoner på søyler og bjelke. Jeg valgte høyeste lastene bortsett fra på snø hvor jeg valgte min egen sone.
I mitt tilfelle er det bare et loft ovenfor (dog brukes det til lagring). Tegninger i dårlig stand, utdrag fra gamle originaler på bygningsetaten, hvor jeg viser veggen som skal bort innringet i rødt.
Ender jeg opp i riktig område eller risikerer det å bli for spinkelt? Jeg tenker at i og med at det er for 1 1/2 plan og jeg bare har et loft så burde det være margin. Eller finnes det, avhengig av husets konstruksjon, feller man kan ende opp i som gjør at disse sjablongberegningene ikke blir riktige?
Som info kan nevnes at jeg fikk ut 90x90 på søylene og at jeg valgte 90 x 270 på bjelken fra de alternativene som fantes.
Jeg tror at beregningsappene fungerer hyggelig bra når det gjelder mer moderne hus, selv om jeg aldri ville brukt noen selv. Derimot er jeg tvilende til det passende i ditt tilfelle. Avhengig av hvilken snøsone huset ditt er i kan 90x270 være i minste laget. Derimot fungerer sikkert 90x90 limtresøyler.
Er det byggbeskrivelser/svensk tre ville jeg føle meg mer enn sikker. Er det en eller annen rar side, ville jeg sjekke det nevnte tidligere. Synes også at 90x270 for anslagsvis 3m åpning er realistisk.
Kan ikke tenke meg at det er noe uforutsett som skaper problemer. Takstolen skal absolutt være bærende på ytterveggene, og da er det bare loftene.
Uklare bilder, ja. Det er en støtte på hver side. Synes med litt fantasi på den venstre halvdelen.
Støttene hviler på en tverrgående planke da takstolene og bjelkelaget har forskjellige cc.
Spennet jeg vil veksle av er ca. 2.6m
Snøsonen 1.5 (Göteborg).