prototypen prototypen skrev:
Vinkeljernet bør jo være krokete i motsatt retning om alt skal bli rett til slutt. Jeg vil foreslå at du sager hakk på innsiden slik at bjelken blir litt mykere og låser det hele med en planke på oversiden.

Protte
Treet på kantene er en del trøbmaskeet, så det er en viss kompresjon på kantene. Kjernevirket er derimot helt urørt av trøbmaskene fordi det er gammelt kjernevirke som ser ut til å motstå det meste som forsøker å bryte det ned. Å sage hakk på innsiden vil vel i så fall bli litt feil. Det er jo utsiden som antageligvis på grunn av fuktighet utenfra har svellet og trenger mer plass, noe som strekker ut utsiden slik jeg forstår det. Innsiden er jo deretter sammenpresset, og hvis jeg bøyer den tilbake, vil innsiden strekke seg ut igjen mens utsiden vil bli trykket sammen.

Dragon85 Dragon85 skrev:
Er ikke direkte det enkleste å bytte ut den. Har dels ikke noe slikt virke lett tilgjengelig da det handler om en nesten 7 m lang bjelke samt at det er vanskelig å bytte ut den ettersom jeg er i prinsipp alene og en slik bjelke er veldig tung. Har heller ikke mulighet til å dra ut på tiden alt for mye da jeg forsøker å få i stand så at jeg kan få inn og lagre mer virke som akkurat nå ligger utendørs under presenning som jeg trenger å få bort fra parkeringen før sommeren.
Du kan skruelimma ihop en bjelke av vanlig høvlet to-tom, det fikser du nok nå i ettermiddag siden du har virke hjemme. Lær være både raskere billigere og enklere enn å kjøpe vinkeljern.

B
Dragon85 Dragon85 skrev:
Jo det er et alternativ men hanebjelken og overarmene i gavlen er ikke bøyd på samme måte som underarmen er hvilket gjør det litt vanskeligere å bygge en rett vegg som følger dem. Da kommer en del av underarmsbjelken til å stikke utenfor regelveggen etterpå når jeg skal bytte ut panelen på utsiden. En del av regelveggen vil også henge over på innsiden av bjelken så det blir et tomrom mellom underdelen av veggen og murveggen under.
Kanskje man får akseptere en viss kompromiss? Du jobber i en konstruksjon som er alt annet enn eksakt fra starten. Selv moderne hus har jo typ 120 regler som har slått seg med årene så innervegger blir litt bananformede etc., det føles tvilsomt å ha som målsetting at alt skal kunne være helt rett og vinkelrett.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.