Jeg holder på å ordne loftet i låven der jeg har mitt verksted. Akkurat nå prøver jeg å ordne nordgavlen som har vært urørt siden sikkert lenge før min far kjøpte huset på 70-tallet. Konstruksjonen er 50-60 cm tykke stablede kalksteinsvegger med tømmerbjelker som gulv og takstoler. Underarmen ved gavlen er en 15 cm bred furu- eller granbjelke med friskt kjerneved, men med en del markhull og råtne deler på kantene. Den ligger direkte på toppen av steinmuren på gavlen.

Bjelken har imidlertid vært bøyd utover med ca. 6-7 cm over et spenn på 6-7 m i lang tid. Hanebjelken ovenfor har ikke mer enn ca. 2 cm bøy i henhold til krysslaseren jeg sjekket med, og overarmene er også relativt rette. Jeg kan også se at det tidligere har fyltes i mørtel langs bjelken for å fylle sprekken som har oppstått.

Jeg har fjernet den øvre delen som var veldig råtten og slettet den så godt jeg kunne. Tykkelsen på det som er igjen er ca. 12 cm på endene, men ca. 10 cm på det tynneste stedet, da den også har bøyd seg oppover.

Jeg har tenkt å bygge opp en stendervegg ved gavlen for å ha litt mer å feste den panelen jeg tenkte å sette opp senere i vår samt ha litt plass for isolasjon og også ha noe å feste pinner i for å lagre litt treverk og lange lister på.

Bøyningene kan ses på dette bildet der laseren som kan sees rører innkanten på bjelken på begge sider. Stenderen innenfor er kortere enn selve bjelken, men er der for å vise laseren bedre.
Kroket trebjelke med grønn laserlinje viser bøyning på loftet i en låve under oppussing.
Mitt spørsmål er da om det er mulig å rette ut denne bjelken da det ellers blir litt vanskelig å bygge en stendervegg som ellers er relativt rett.
Jeg hadde tenkt å ta en vinkeljern som jeg borer flere hull i og deretter bolter det hele sammen. Først er om det i det hele tatt er mulig å gjøre, og hvis det går, hvor kraftig vinkeljern jeg i så fall ville trenge for å kunne motvirke trebjelken?
Er det eventuelt bedre å kanskje bruke firkantrør hvis det ville være mer stabilt? Vinkeljern pleier jo å ha litt tykkere stål enn firkantrør, så antar at det er bedre.
Hvor kraftige bolter bør jeg deretter bruke, hvor tett bør jeg sette dem, og bør jeg bruke gjennomgående bolter utenfra med muttere på innsiden eller bruke grove franske treskruer? Jeg tror at gjennomgående bolter er det som gjelder, men vil bli mer arbeid da noen burde stå på en stige utenfor og holde imot. Jeg tror ikke jeg kan bruke vognbolter da jeg trenger å bruke solide skiver for å unngå at boltene bare går inn i treet over tid. Alternativet er et tilsvarende flatjern på utsiden der jeg lager firkantede hull for vognboltene, men da vil arbeidstiden øke en hel del.

Det kan også være mulighet for å få hjelp av en traktor med skuffe for å presse inn trebjelken før fiksering, men håper at det ikke er nødvendig hvis vinkeljernet og boltene rekker for å rette ut bjelken.

Hvis det ikke går å rette ut den, er alternativet å bygge opp veggen rett og deretter etterpå skjære av det som stikker ut når jeg bytter ytterpanelet senere i vår, men jeg er bekymret for at det kanskje gjør at den blir for svak i bredden, da 6-7 cm på en 15 cm bjelke nok er litt for mye å skjære av. Samt at den 95mm stenderen jeg tenkte å bruke for stenderveggen vil stikke ut litt på innsiden også.

Takk på forhånd.

Bytt bjelken om den er dårlig eller for bøyd for dine behov.

Alt går, spørsmålet er om det er verdt bryet og pengene det koster?

Går det ikke an å dra bjelken rett med for eksempel en talje og bolte den fast i den underliggende muren eller er muren for porøs til å boltes i?

F fribygg skrev:
Bytt bjelken om den er dårlig eller for bøyd for dine behov.
Er ikke direkte det enkleste å bytte ut den. Har dels ikke noe slikt treverk lett tilgjengelig da det handler om en nesten 7 m lang bjelke samt at det er vanskelig å bytte ut den siden jeg er i prinsipp alene og en slik bjelke er veldig tung.
Har heller ikke mulighet til å dra ut på tiden altfor mye da jeg prøver å få i orden så jeg kan få inn og lagre mer treverk som akkurat nå ligger utendørs under presenning som jeg trenger å få bort fra parkeringen før sommeren.

pacman42 pacman42 skrev:
Alt går, spørsmålet er om det er verdt bryet og pengene det koster?
Kostnaden for materialet er ikke så ille, et vinkeljern og noen bolter bare. Arbeidskostnaden er min egen tid, så den koster ikke mer enn det tar. Er på fritiden jeg gjør dette og prøver å få det gjort så enkelt og effektivt som mulig uten å svekke holdfastheten på konstruksjonen altfor mye.

L L A Axelsson skrev:
Går det ikke an å dra bjelken rett med for eksempel et talje og bolte fast den i den underliggende muren eller er muren for porøs til å boltes i?
Jo har også vurdert den muligheten men er usikker på om den stablede steinveggen med kalksteiner uten mørtel mellom med bare puss rundt er tilstrekkelig stabil for å kunne håndtere den belastningen.

For å finne ut om det er mulig å rette den tilbake. Prøv med en eller to store tvinger, for å spenne tilbake på midten en så krokete som har en indre spenning i seg, når den har tørket og kan være vanskelig å justere. Hvis du får den tilbake, er det nok lurt å feste begge sammen og ankre dem i underlaget, i håp om at det holder seg på plass og ikke gir etter på vei ut.

J jonaserik skrev:
For å finne ut om det er mulig å strekke den tilbake. Prøv med en eller to store tvinger, for å spenne tilbake på midten en så krokig som har en indre spenning i seg, da den tørket og kan være vanskelig å justere. Om du får den tilbake, er det nok lurt å feste begge sammen og forankre dem i underlaget, med håp om at det holder seg på plass og ikke gir seg på vei ut.
Jeg lyktes med en spennrem og et mothold å bøye den tilbake til kun ca. 2 cm bøy på hele spennet. Noterte også at bjelken også var betydelig bredere på den ene siden enn den andre, så det var til slutt kun en ca. 5 cm bøy hvis man går etter linjen som innsiden av overarmene ga. Kan være eventuell stein under som ligger i veien for å bøye den mer, så jeg må ta en stige på utsiden og se om noe ligger i veien under den.
En spennrem strammer en trestokk mot en ujevn steinvegg, med plastdekke og verktøy liggende rundt.
Så ja, det går å bøye den tilbake, da er spørsmålet hvor grovt vinkeljern som jeg kan tenkes å trenge for å holde den på plass etter at man slipper på spennremmen?

Å feste den i underlaget ville jeg dog ikke gjøre da det kun er stablet kalkstein som kun er pusset på utsiden (se bilde over), så da vil kraften i bjelken dra med seg steinene i veggen, noe som nok ville være ganske problematisk.

Nå har du et drag fra noe virkelig fast avhold har mye har du strammet, litt fiolin på spennbåndet eller. Er tvilsomt om du kan få den i posisjon som du vil. Å sette et vinkeljern i den vil nok ikke holde den på plass. I så fall blir det nok et jern som er i stil med 80 X 80 kanskje. Å ankre på innsiden av muren er nok som du sier, ikke tilrådelig da ligger litt løst. Kan gå om ca 3 stk vinkleljern festes i muren og som er så lange at de går minst en meter ned, da får man trolig et godt mothold med hele muren og så i de festes flatjern 50 X 6 med en vinkel som hekter i ytterkant på planken og et par ankarskruer som holder jernene på plass så de ikke hopper opp. Da kan også den indre ankres i flatjernet. Henger du med.

Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan det kan være så vanskelig å bygge en rett regelvegg at det en gang kommer i nærheten av bryet med å rette ut bjelken. Spesielt dersom du bygger inn spenninger, og det fører til bevegelser over tid? Hvorfor ikke bare feste en liggende regel oppå?

• Liker
fribygg og 1 annen
  • Laddar…
Vinkeljernet bør jo være krokete åt andre veien om alt skal bli rett på slutten.
Jeg vil foreslå at du sager hakk på innsiden så blir bjelken litt mykere og låser det hele med en planke på oversiden.

Protte

prototypen prototypen skrev:
Vinkeljernet bør jo være krokete andre veien hvis alt skal bli rett til slutt.
Jeg ville foreslå at du sager hakk på innsiden så blir bjelken litt mykere og låser det hele med en planke på oversiden.

Protte
Problemet som kan oppstå ved å sage hakk, er at de må gå langt inn mot midten og da ved å spenne opp til rett så sprekker det langsmed, det som sies, å legge en bit oppå er ikke feil. Tydeligvis er den fast i begge ender og buer utover på midten, da blir det vanskelig å få til med en bred planke oppå, som kommer til å gå forbi endene. Kan gå å legge en 45 X 150 oppå og se hvordan en panel kan festes på en god måte. Litt lurig på utsiden å få til det, men kanskje flytte ut regelverket for panelet og legge en list/regel som tetter til mellom panel og regel. Forstår at det ikke er moro med en panel som går i bølger på underkanten.

J jonaserik skrev:
Nå har du et trekk fra noe skikkelig fast hold, har mye har du strammet, litt fiolin på strammebåndet eller.
Det er tvilsomt om du kan få den i posisjon som du vil. Å sette en vinkeljern i den vil nok ikke holde den på plass. I så fall blir det nok et jern som er i stil med 80 X 80 kanskje. Å ankre på innsiden av muren er nok som du sier, ikke tilrådelig da ligger litt løse. Kan gå om ca 3 stk vinkeljern festes i muren og som er så lange at de går minst en meter ned, da får man trolig et bra mothold med hele muren og så i de festes 50 X 6 flattjern med en vinkel som hekter i ytterkant på bordet og et par ankarskruer som holder jernene på plass så de ikke hopper opp. da kan også den indre ankres i flattjernene. Følger du med.
Motholdet jeg hadde var en 95x95 stolpe hvor den ene kanten var festet i en distanse (gammel kabeltromme i tre) og den andre siden ble trukket opp mot hanebjelken på den nærmeste takstolen fra gavlen. Spennremmen var dog ikke som en fiolin, men det var også en bred sådan, hvilket ikke helt låter slik når den er strammet, men stolpen klarte å holde mot uansett. Den ble riktignok litt bøyd, så bøyningen ble midlertidig overført til den i stedet, i prinsippet.

Tror kanskje at jeg forstår hvordan du mener. Typ ta et lengre flattjern som man bøyer så den ene siden er rettvinklet mot bjelken og så går ned minst en meter på murveggen på innsiden typ, deretter sette vinkler på siden som går mot bjelken hvor man deretter setter et flattjern parallelt med bjelken som man deretter bruker for å feste i bjelken?

A arkTecko skrev:
Jeg har litt vanskelig for å forstå hvordan det kan være så vanskelig å bygge en rett regelvegg at det i det hele tatt kommer i nærheten av bryderiet med å rette ut bjelken. Spesielt hvis du bygger inn spenninger, og det fører til bevegelser på sikt? Hvorfor ikke bare feste en liggende regel oppå?
Jo, det er et alternativ, men hanebjelken og overarmene i gavlen er ikke bøyd på samme måte som underarmen er, noe som gjør det litt vanskeligere å bygge en rett vegg som går etter dem. Da vil en del av underarmsbjelken stikke utenfor regelveggen etterpå når jeg skal bytte ut panelet på utsiden. En del av regelveggen vil også henge over på innsiden av bjelken, så det blir et tomrom mellom underdelen av veggen og murveggen under.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.