C Chrzan skrev:
Hvor langs denne veggen finnes den veggnisje/igjenbygde åpning, som du viser på bildet?
Den finnes et stykke inn i rommet! Fant frem de justerte plantegningene som akkurat viser nisjens posisjon.

• Plantegning som viser romoppsett inkludert nøyaktig posisjon av en nisje i stuen, samt tilstøtende rom som kjøkken og bad.
Holder helt med om de tapte mulighetene med vinduene! Å gjøre om planene helt ligger dessverre litt utenfor vårt scope. Vi trodde da vi flyttet inn at det var Ingrid Wallberg som hadde tegnet, siden en eller annen megler hadde hevdet det i en gammel annonse, men jeg har klart å tyde signaturen på tegningene til Gotthard Gillermo!

Seks år tidligere tegnet han dette, så han kunne hvis han ville!

• En hvit boligblokk med buede balkonger og mange vinduer, tegnet for seks år siden.
  • Liker
Chrzan
  • Laddar…
C
A Andreaseas skrev:
Den finnes et stykke inn i rommet! Letet frem de justerte plantegningene som viser nisjens posisjon.
Det enkleste er jo å (gjen)åpne den gjenmurte dørnisjen; da trenger dere ikke engang levere inn noen byggemelding. Vær likevel litt forsiktig og sjekk om åpningen virkelig er avveid, og også merk om hvelvet "vil" sette seg litt når dere river (støtt opp midlertidig i så fall). Gjenmuringen kan ha blitt litt "utilsiktet bærende" med tiden, så det kan bli sprekker i pussen når hvelvet mister den eventuelle støtten, men veggen vil ikke rase sammen :).

Men det går sikkert fint å åpne en åpning nærmere fasaden, med tilhørende konstruktør, avveining og byggemelding ifølge mitt innlegg #9.
A Andreaseas skrev:
Er helt enig med de tapte mulighetene med vinduene! Å gjøre om planen helt ligger dessverre litt utenfor vår scope. Vi trodde da vi flyttet inn at det var Ingrid Wallberg som hadde tegnet, siden en megler hadde hevdet det i en gammel annonse, men jeg har klart å tyde signaturen på tegningene til Gotthard Gillermo!
Haha, nei det har jeg heller ikke innbilt meg :)
Men den slags "opplevelse"-resonnementer og lys og siktlinjer føltes relevante uansett, siden dere planlegger å åpne diverse åpninger i leiligheten. Og da var dette et bra eksempel på hvordan man kan tenke "romslig" mer enn "visuelt". Det finnes mer grunnleggende kvaliteter i god arkitektur enn at det ser pent ut.

Sist redigert:
C
A Andreaseas skrev:
Seks år tidligere tegnet han dette, så han kunne om han ville!
Der ser man! Trolig er det resp. bestillers smak som har avgjort. Men i tråd med ovenstående: det er fortsatt bare et utseende. Uten å ha sett hans planløsninger vet vi ikke i det hele tatt om dette huset er "bedre".

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.