Hei,
skulle ønske å lære hvordan man utformer et sprinklersystem for bolig, tenkte å lage et DIY-system til huset mitt. Joda, jeg kan lage min egen løsning på følelse og uten standarder, men jeg tenker likevel at det ville være unødvendig å finne opp hjulet på nytt, når det finnes erfaring som man kanskje kan dra nytte av.

Trenger tilgang til SS-EN 12845:2015+A1:2020 med tittelen Automatiske sprinklersystemer - Utførelse, installasjon og vedlikehold og jeg er for gjerrig til å ville betale 1675 kr + mva for et PDF-dokument på 216 sider. Det finnes også en del annen bra litteratur for å lese seg opp på emnet, f.eks. Sprinkerhandboken og SBF120:8, for 953 kr hhv. 570 kr + mva, men disse håndbøkene skal leses i kombinasjon med standarden SS-EN 12845:2015.

Er det noen som vet om man kan låne disse standardene og bøkene fra biblioteket? F.eks. har vel Nasjonalbiblioteket alle dokumentene i sine arkiver som noen gang er utgitt i Sverige (pliktseksemplar). Er det bare å gå dit og be dem grave frem det jeg trenger?

Mange takk på forhånd.

Har selv lett en del etter lignende verk og ikke hatt noen lykke. Muligens finnes noe på de tekniske høyskolenes bibliotek eller så men ingenting jeg har funnet.

Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Har selv lett en del etter lignende verk og ikke hatt noen lykke. Muligens finnes noe på teknisk høyskoles bibliotek eller så men ingenting jeg har funnet.
Tydeligvis finnes det "pliktlover" i Sverige om trykkerienes plikt til å levere et eksemplar av utgitte verk til Kungliga Biblioteket, og siden 2015 også for digitalt utgitte dokumenter. Formålet med loven skal være at alle har rett til kunnskap. Høres flott ut. :)

Jeg antar at det ikke enkelt kan lånes SIS-standarder fra biblioteket (f.eks. logge inn og laste ned), siden teknologiselskaper kan bruke store beløp på å kjøpe standarder og teknisk litteratur fra SIS-forlaget (slike teknologibøker kan som antydet holde urimelige prisnivåer for privatpersoner).

U Uppfinnar-Nils skrev:
Tydeligvis finnes det "pliktlover" i Sverige om trykkerienes plikt til å levere et eksemplar av utgitte verk til Kungliga Biblioteket, og siden 2015 også for digitalt utgitte dokumenter. Hensikten med loven skal være at alle har rett til kunnskap. Høres vakkert ut. :)

Jeg antar at det ikke enkelt kan kan lånes SIS-standarder fra biblioteket (for eksempel logge inn og laste ned), siden teknologiselskaper kan bruke store beløp på å kjøpe standarder og teknisk litteratur fra SIS-forlaget (slike teknologibøker kan som antydet holde urimelige prisnivåer for privatpersoner).
Ja, jeg vet ikke hvordan disse går sammen med pliktlovene. Men hva jeg kan forstå så BURDE det finnes:

https://libanswers.lub.lu.se/faq/32195

• Liker
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Ja, jeg vet ikke hvordan disse går sammen med pliktlovene. Men hva jeg kan forstå så BURDE det finnes:

[lenke]
Takk for lenken! Det høres ut som en farbar vei, man kan bestille standarden, sitte i lesesalen på biblioteket og lese den, og notere det som er interessant i et kollegieblock.

Hei,

Jeg synes du skal lese sprinklerhåndboken, og kanskje hvis du er ekstremt interessert, kaste et blikk i standarden når håndboken henviser dit. Å lese bare standarden pleier man ikke å bli så klok av.

• Liker
Uppfinnar-Nils
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.