10.855 lest ·
5 svar
11k lest
5 svar
kan man ikke flislegge på masonittvegger?
`Nå hadde jeg tenkt våtromstapet inne på badet, men i forbindelse med andre spørsmål så fremkom det av en butikk at jeg ikke kan flislegge på mine masonittvegger.
På snekkeren hørtes det ut som at dobbeltgips var et krav for fliser nettopp slik at det bar vekten...
Masonitt må jo absolutt klare vekten tenkte jeg og trodde jeg hadde alle muligheter i fremtiden..
Men nå fikk jeg forklart at masonitt er levende og beveger seg så alt går åt pipan...?
På snekkeren hørtes det ut som at dobbeltgips var et krav for fliser nettopp slik at det bar vekten...
Masonitt må jo absolutt klare vekten tenkte jeg og trodde jeg hadde alle muligheter i fremtiden..
Men nå fikk jeg forklart at masonitt er levende og beveger seg så alt går åt pipan...?
Jeg har noe som jeg tror er sjøsten i kjøkkenet som sitter på masonitt. Jeg er ganske sikker på at det har vært der siden før 2004, men det er forrige eier som satte det opp. Det er ikke umulig og det kan sitte fast stødig, men det er sannsynligvis ikke for moro skyld at snekkeren vil ha dobbeltgips.
Erik
Erik
Paul-Staffanstorp
Renovator
· Skåne
· 8 989 innlegg
Paul-Staffanstorp
Renovator
- Skåne
- 8.989 innlegg
Det handler egentlig overhodet ikke om at det skal kunne bære vekten av flisene.
Det det handler om er at man må oppnå en viss bøyestivhet for at bevegelser i veggen ikke skal føre til at det sprekker i fliser og fuger.
Dessuten er det aldri bra å sette fliser direkte på masonite heller.
Personlig tror jeg det holder lenge å lime opp en 6mm gips og så sette fliser på denne siden man vanligvis har betydelig tettere med treverk enn cc600 i veggene når de er av masonite... I tillegg kan man bruke en fleksibel mørtel som tar opp bevegelser bedre enn vanlig fiks.
Prefabhusene med masonitevegger hadde jo ofte bare 25cm mellom treverket i veggene, noe som stiver opp ganske mye også.
Det det handler om er at man må oppnå en viss bøyestivhet for at bevegelser i veggen ikke skal føre til at det sprekker i fliser og fuger.
Dessuten er det aldri bra å sette fliser direkte på masonite heller.
Personlig tror jeg det holder lenge å lime opp en 6mm gips og så sette fliser på denne siden man vanligvis har betydelig tettere med treverk enn cc600 i veggene når de er av masonite... I tillegg kan man bruke en fleksibel mørtel som tar opp bevegelser bedre enn vanlig fiks.
Prefabhusene med masonitevegger hadde jo ofte bare 25cm mellom treverket i veggene, noe som stiver opp ganske mye også.
Masoniten er teoretisk sett for myk, flisene kan løsne. MEN - en gang da jeg renoverte et kjøkken rev jeg ned flisene over kjøkkenbenken og de satt så utrolig fast. Jeg måtte slå i stykker flere av bitene, det gikk ikke å fjerne dem med spett. Og de satt på en masonite på regel cc 60 og hadde sittet der siden 40-tallet.
haha er de presset papp nå om dagen?
jeg har i hvert fall av slik type som krever djevelsk vold for å få brukt den.
men har nå fått inntrykket at det nettopp er at den kan bevege seg..
Har såpass tilpasset for kabin osv så det er kjørt med montere renoveringsgips... får bli våtromstapet..
jeg har i hvert fall av slik type som krever djevelsk vold for å få brukt den.
men har nå fått inntrykket at det nettopp er at den kan bevege seg..
Har såpass tilpasset for kabin osv så det er kjørt med montere renoveringsgips... får bli våtromstapet..
Klikk her for å svare