18.419 lest ·
21 svar
18k lest
21 svar
Kan man bygge med eget ukvalifisert trevirke?
Det er jo ikke gratis virke bare fordi man har egen skog, og hvis man skal ta i litt ekstra skal man ha mer virke, og så er det tungt å bygge med unødvendig grovt virke også. Tror ikke jeg tjener så voldsomt på å levere tømmer til saging sammenlignet med å selge tømmeret og kjøpe virke, det man tjener på er mindre spill samt bedre kvalitet.MagHam skrev:
Kallebo. Om jeg tolker deg rett så kan man med eget virke dimensjonere som om det var C14 klassifisert og bygge etter det?
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 innlegg
det finnes nok ingen regler som sier at man får gjøre ditten eller datten. Det er byggherren som har ansvaret for at det man bygger, bygges i henhold til gjeldende regler. Det er jo neppe noen som står med lupe og sjekker klassifiseringer på tømmeret om noe skjer, men OM noe skjer og noen dør fordi taket kollapser, så kan man jo så klart bli tiltalt om bygningen ikke viser seg å holde mål.
Jeg har for meg at man kan regne hjemsaget virke i en lav klasse bare man sorterer bort åpenbart dårlige biter. Jeg finner dog ikke kilden. Raser det så er det jo sannsynligvis feil på dimensjonering eller virke.
Forskjellen i dimensjonering av takstoler mellom å bruke C24 som visuelt sortert heter T2 og uklassifisert virke Ö-virke er at du grovt regnet sparer en tomme på høyden. Takstoler beregnes først og fremst med hensyn til akseptabel nedbøyning. Vegger tåler vanligvis lastene hvis de ikke er ekstremt høye. Konstruksjonsvirke sorteres etter kviststørrelse, i T2 får ingen kantkvist være større enn halve bredden, på flatsiden kvist maks 1/4 av bredden, råte og barkdratt legges ut.
Klikk her for å svare