18.419 lest ·
21 svar
18k lest
21 svar
Kan man bygge med eget ukvalifisert trevirke?
Side 1 av 2
Hva er reglene som gjelder hvis man tar ned skog og sager sitt eget virke? Kan man for eksempel bygge en garasje med det, eller må man bygge med klassifisert virke?
Gjør-det-selv-bygger
· SE4
· 3 310 innlegg
Naboen har en maskinhall der taket kollapset en snørik vinter. De fikk ingenting fra forsikringsselskapet fordi det var bygd med eget ukontrollert trevirke. Jeg mistenker at det i tillegg var egne takstoler som ikke var riktig dimensjonert. Men læren er at forsikringsselskapene kan være vanskelige hvis det ikke er gjort i henhold til standarder. Noe forbud derimot kan jeg ikke tenke meg at det finnes.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
tompaah7503:s synspunkter er fornuftige. Om du likevel vil bruke ditt eget virke så går det jo bra å skaffe sorteringsstandarden SS 23 01 20 og bruke den. Det henger mye på å minimere forekomsten av kvister. Om du har egen gammel skog kan det ikke være noe større problem å sage opp virke i de høyeste klassene, C30 og C35, som faktisk er ganske vanskelige å få tak i i alminnelig handel. Deretter gjelder det å gjøre riktige beregninger.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Kjøpevirket er i dag vanligvis dimensionshøvlet og minst C14, Det hjemmesagde er finsaget. Om vi snakker om dimensjoner fra 45x70 og oppover.
Jo, men hvordan ser man om du har brukt C14 eller C24 når bygget har rast? Og så trengs det jo normalt ikke noen holdbarhetsberegning på mindre bygninger i alle fall har de ikke etterspurt det av meg når jeg har søkt byggelov.
Man får bygge med hvilket "skit" som helst, så lenge det holder. Samt at ingenting annet er foreskrevet.
Man får ingenting på forsikringen om veggen, som er bygget av for svakt virke men rett klassifisert, raser heller.
Alt som er konstruksjonsberegnet må dog være bygget med foreskrevet materiale.
Man får ingenting på forsikringen om veggen, som er bygget av for svakt virke men rett klassifisert, raser heller.
Alt som er konstruksjonsberegnet må dog være bygget med foreskrevet materiale.
Man må vel ha noen type av autorisasjon for at forsikringsselskapet skal gå med på det. Ikke for at risikoen finnes om man gjør rett
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Om man har en mulighet til å bygge med eget virke skal man ta vare på den. Forutsetningene er gode for et sluttresultat som er overlegen i forhold til hva som blir tilfellet med det søppelvirke som er vanlig forekommende. Men, man må vite hvordan man skal velge ut virket og hvordan man skal dimensjonere det.
Det meste konstruksjonsvirke som selges er maskinsortert.
Det meste konstruksjonsvirke som selges er maskinsortert.
Pleier å bygge det meste med eget virke og det er klart bedre enn det man normalt kjøper, men jeg sender ikke skrapvirke til saging, det kan man jo selge i stedet. Skal bygge en del i sommer med virke jeg har fått fra et sagbruk og det er bare furu, men det får gå det med, for det var til riktig pris.
Medlem
· Västernorrland
· 12 033 innlegg
Ellers kan man jo bygge tak og lignende i rett virke og så spare inn på annet. Man kan jo sage panel eller hva som helst isteden.
Moderator
· Stockholm
· 57 876 innlegg
Det klassifiserte virket pleier vel å være stemplet med jevne avstander langs hele lengden. Kan man virkelig klassifisere selv? å sagbrukene gjør jo en nedbøyningstest på det klassifiserte virket.
K
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
· Skåne
· 3 052 innlegg
Kallebo
Gjør-det-selv-bygger
- Skåne
- 3.052 innlegg
Man må være sertifisert for å få klassifisere selv. Men for mindre krevende deler kan virket regnes som K12/C14 (T0) gamle ö-virke...
Ifølge SS 23 01 20 og SS-EN 1611-1
Ifølge SS 23 01 20 og SS-EN 1611-1
Sist redigert: