10.968 lest ·
17 svar
11k lest
17 svar
Kan jeg rive en skorstein "stein for stein" ovenfra? Innmurt bjelkelag.
Murbruk er ganske lett å ta fra hverandre, rev nettopp en 7m skorstein med 4 kanaler, hadde bare en enkel slagborr fra ÖoB med meisel, man rakk bare å kjøre noen sekunder på typ to steder så løsnet en hel runde med tegl.B Bergslagskaminen skrev:
En vanlig murerhammer og kanskje en kubein duger fint. OBS!!! Høykvalitets åndedrettsvern med P3-filter er et must, her duger ingen liten papirlapp med snorer. Støvet er veldig fint og passerer rett gjennom papirmasker og setter seg i lungene. Google stendammslunge så vet du hva jeg mener. Og når du holder på, husk å sjekke at eventuell støvsuger har riktig utstyr så den tåler dette, ellers går støvet rett gjennom filteret og tetter motoren så den brenner opp.B Bergslagskaminen skrev:
Jeg hadde en slags murerhammer modell grovere jeg kjøpte på en overskuddsbutikk, tror det var fra det østerrikske forsvaret eller noe sånt. Enkel, tung, en butt side og en spiss. I tillegg hadde jeg en liten kubein.
Bare å banke litt lett med den spisse siden mellom steinene. Det er veldig mykt mørtel i skorsteiner (ellers ville de sprekke av varmen), så for det meste trengtes bare 1-2 små bank i fugen før steinen løsnet. Jeg tror mer på dette enn noen bilhammer eller sånn, slik at man har god kontroll på hva man gjør (i alle fall hvis man vil beholde teglsteinen etterpå, det er myk tegl også, ikke som moderne murmørtel). Det som tar tid er å frakte bort steiner og skuffe bort gammelt mørtel, løsne steinene var noen få prosent av tiden. Jeg var ikke forberedt på hvilke enorme mengder mørtel det ble, sikkert 2-3 kubikk bare på den murstocken.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hvordan rive mursteinskorstein kun i mellometasjen?
Byggematerialer & Konstruksjonsteknologi -
Fjern stein på skorsteinen innendørs
Hur täcka stengolvsdelen vid murstocken
Golv -
Delvis rive skorstein for innsatspeis?
Funkar större vinkelslip till att kapa tegelstenar och riva murstock?
Verktyg & Maskiner