5.713 lest ·
11 svar
6k lest
11 svar
Kan jeg pigge ut hele bunnplaten, eller skader jeg huset? Hus fra 1930.
Kan jeg bila ut hele bunnplaten i huset mitt? Huset er fra 1930 og har ca 80 cm tykk grunnmur av stein. Grunnmuren er minst 2,5 m høy, hvorav ca 40 cm er over bakken. Platen er støpt innenfor grunnmuren og er ca 5 cm tykk. Ingen armering. Kjelleren er ca 50 kvm. Under platen er det jord og sprengstein. Det ser ut til å være høyere innhold av sprengstein mot ytterveggene.
Vi har bila opp nesten hele gulvet, men har latt det være en 20 cm bred stripe langs hjertet og ytterveggene. Jeg vil fjerne denne stripen for deretter å grave ut ca 20-25 cm og kunne legge fliser uten å få lavere takhøyde enn før. Bifoger bilde fra prøvehulling før vi fjernet hele midtpartiet.
Finnes det noen risikoer med dette? Kan virkelig denne lille stripen vi har latt være det som forhindrer setninger?
Vi har bila opp nesten hele gulvet, men har latt det være en 20 cm bred stripe langs hjertet og ytterveggene. Jeg vil fjerne denne stripen for deretter å grave ut ca 20-25 cm og kunne legge fliser uten å få lavere takhøyde enn før. Bifoger bilde fra prøvehulling før vi fjernet hele midtpartiet.
Finnes det noen risikoer med dette? Kan virkelig denne lille stripen vi har latt være det som forhindrer setninger?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Den normale måten å grunnlegge hus med kjeller før i tiden (ca 1920-70) var å støpe utbredte plater (vanligvis armert) som fundament for yttervegger og bærende innervegger. Når disse kjellerveggene var reist, støpte man uarmerte og ganske tynne plater mellom veggene som kjellergulv. I ditt tilfelle ser det ikke ut til å være noen betong under steinveggene, men de må da rimeligvis stå på noe annet materiale som tåler lasten. Det man kan si med sikkerhet er at betongen som du delvis har bilagt, ikke tilhører grunnleggingen. Har kjellermurene ikke noen setninger siden 1930, vil de trolig holde i en god stund til. Er steinen hugget granitt?
Jeg vet ikke hva slags stein det er dessverre.
Selv om platen ikke er del av grunnmuren så støtter den nok grunnmuren noe, spørsmålet er om støtten trengs. Jeg tenkte å grave litt mer her ved grunnmuren og se om jeg kan finne noen type såle under muren.
Selv om platen ikke er del av grunnmuren så støtter den nok grunnmuren noe, spørsmålet er om støtten trengs. Jeg tenkte å grave litt mer her ved grunnmuren og se om jeg kan finne noen type såle under muren.
Vi har samme konstruksjon som deg, men våre murer er støpt, og ikke murt. Jeg gjetter at det er greit. Vi drenerte for noe år siden, og hadde hele muren blottet på utsiden. Det var ingen problemer. Vi hadde ingen såle, viste det seg. Under muren finnes sand, grus, og stein i vårt tilfelle (grusås).
Edit: byggeår 1933
Edit: byggeår 1933
Det pleier å være en bredere såle som står på godt pakket materiale. Gamle hus står som sagt på veggene, og det er ingenting galt med den konstruksjonen om den er velgjort. Den brukes fortsatt i dag om man raskt vil få tak over hodet og støpe gulv senere. Hvor mye du tør å grave ut ved ytterveggene/hjerteveggene uten at stabiliteten forringes, lar jeg en ekspert på forumet uttale seg om. Kjempegod idé å ta et kort stykke og kontrollgrave for å se hvor dypt og stødig sålen står 
Men i deres tilfelle var jordtrykket fraværende da muren var helt blottet, eller? Pigget dere opp hele platen?B bakterie skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Platene har ingen støttende funksjon siden de ble lagt til i ettertid. Det er imidlertid uvanlig med kjellervegger av stein i hus bygget så sent som 1930. (Derimot vanlig med kjellerløse murer) Støpte vegger var nok vanligst. For en mer nyansert diskusjon er det viktig å klargjøre murenes oppbygning i sin helhet. I murer av hugget granitt låste man som regel blokkene sideveis med dubber (som ikke synes). Man kan nok anta at det finnes noen form for slik låsing i ditt tilfelle, ellers ville ikke veggen ha stått imot jordtrykket. Viktig info er også hva grunnen (=underlaget) består av.
Riktig, så sammenligningen er ikke helt rettferdig. Nei, vi har bare meislet opp en del inntil hjerteveggen. Men jeg tror at hvis det skulle være problemer med jordtrykket så ville det allerede merkes. De 5 cm nederst hvor platen muligens hjelper til gjetter jeg er ubetydelige i denne sammenhengen.L lallaren skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jordtrykk beregnes å ha ulike angrepsretninger og størrelse avhengig av jordtype og forekomst av ytre belastninger på markoverflaten, men er normalt lavest ved fundamenteringsnivået. Det er absolutt neglisjerbart med hensyn til gulvplatene i denne sammenheng. Bjelkelaget mellom kjeller og første etasje har stor betydning for kjellerens ytterveggers stabilisering mot jordtrykk.
Takk for all input.
Jeg bestemte meg for å fjerne stripen nesten helt (med slegge). Sparte bare en bit på den ene siden av hjertveggen som jeg tenkte å fjerne når rommet på den andre siden av hjertveggen er støpt. Foreløpig har ingenting beveget seg så vidt jeg har sett, men antar at bevegelser kan komme snikende. Jeg får komme tilbake litt senere med bilder og om hvordan det hele utvikler seg.
Neste prosjekt er å gjøre noe med alle de store steinene som stikker opp når man har gravd litt i jorden under platen...
Jeg bestemte meg for å fjerne stripen nesten helt (med slegge). Sparte bare en bit på den ene siden av hjertveggen som jeg tenkte å fjerne når rommet på den andre siden av hjertveggen er støpt. Foreløpig har ingenting beveget seg så vidt jeg har sett, men antar at bevegelser kan komme snikende. Jeg får komme tilbake litt senere med bilder og om hvordan det hele utvikler seg.
Neste prosjekt er å gjøre noe med alle de store steinene som stikker opp når man har gravd litt i jorden under platen...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Du kan teste snigeldynamitt. Effektivt i lengden, men tålmodighetskrevende. Lykke til!
Det ble ingen snigeldynamit. Jeg brukte borhammer, sprengkiler og slegge i stedet. Kan virkelig anbefale sprengkiler - du må fortsatt bore, men deretter går det raskt å kløyve steinen. Burde dog kjøpt større enn 18mm da de større kilene er mer effektive.J justusandersson skrev:
Klikk her for å svare