L
J justusandersson skrev:
Å se hele tegningen letter alltid tolkningen. Noen observasjoner: De stiplede linjene markerer trolig sålene som kjellerveggene står på. I taket til alle rom i kjelleren bortsett fra fyrrommet ligger stålbjelker (INP 16, 160 mm høye. Tilsvarer nærmest HEA 140). Disse er markert med prikk-stiplede linjer. Hvorfor bjelkelaget over fyrrommet mangler stålbjelker, ser jeg ingen forklaring på. Stålbjelkene kan enten erstatte armeringen i støpte bjelkelag eller være støtte for trebjelker. Hvis kjellerveggene er murt (altså ikke støpt), er det trolig betongstein eller betonghullstein. Bredde målene stemmer ikke med tegl.
Takk for titt, ja at de stiplede linjene markerer sålene høres svært sannsynlig ut!

Det der med bjelkene var jo interessant, og dette stemmer kan jeg se i taket i vaskerommet hvor de er synlige mellom støpt betong (betongtak i det rommet).

De ytre kjellerveggenes innsider er tydelig oppmurt av teglstein som man kan se her og der hvor puss har falt av - og der veggen er gjensaget for rør til den gamle oljetanken ser jeg også tegl dypere i hullet. Dette er altså ikke vanlig? Ingen anelse hvorfor det er slik - innvendige vegger er som sagt derimot støpt betong.

Merkelig at akkurat fyrrommets tak mangler de vertikale bjelkene, i dag finnes det altså som sagt i stedet en eneste synlig, utenpåliggende bjelke, som i stedet er horisontal.

Jeg kom akkurat til å tenke på at fyrrommet i begynnelsen nok kun var for å varme opp kranvann, og ikke for sentralvarme siden huset hadde kakkelovner og åpne peiser før radiatorene kom inn.

Hva er tykkelsen på ytterveggene med tegl?

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
J justusandersson skrev:
Hva er tykkelsen på ytterveggene med tegl?
Muren er 52 cm tykk. Jeg må rette meg selv når jeg sier at jeg ser at den er gjennomgående tegl - jeg kan ikke se dypt nok inn i hullet for å se at det faktisk er slik. Helt klart er i alle fall at yttergrunnsmuren er teglmurt på innsiden, liggende horisontale overpussede steiner, bortsett fra der trappehuset står - det ytterhjørnet er derimot støpt.

Hva leser du de to horisontale, gjennombrutte vegglignende formasjonene i fyrrommet som? Er det nå revne vegger? I så fall vegger som kanskje var bærende og ga taket den støtten som krevdes i mangel på de vertikale bjelkene vi ser i de andre rommene?
Den øvre av disse "veggene" har noen form for markering lengst til venstre der det synes å stå " -0,15 ",

Det virker som om teglsteinen ligger med langsiden mot muren. Det har antagelig blitt lagt til i ettertid, bortsett fra i det som var matkjeller. Der er det noe med på tegningen. Det bærende elementet i kjellerveggene er ikke tegl, det er jeg ganske sikker på. De veggliknende formasjonene i fyrrommet mangler såler, noe som gjør meg litt i tvil. -0,15 kunne være en fordypning i gulvet.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
Der sa du noe - de har ingen såle nei ... Og for å være bærende bør de jo ha hatt det, akkurat som alle andre innervegger der nede.

Aha, -15 kan altså bety at det er et negativt tall - en fordypning ... Interessant! Det ligger faktisk et gammelt rør i gulvet i samme linje, men bare synlig på et sted litt lenger til høyre der det ikke er overstøpt, som jeg ikke har forstått meg på ...

L
J justusandersson skrev:
Det virker som om teglet ligger med langsiden mot muren. Det har antagelig kommet til i ettertid, bortsett fra i det som var matkjeller. Der finnes noe med på tegningen. Det bærende elementet i kjellerveggene er ikke tegl, det er jeg ganske sikker på. De vegglignende formasjonene i fyrrommet mangler såler, noe som gjør meg litt undrende. -0,15 kunne være en fordypning i gulvet.
Det må være akkurat som du sier at grunnmuren er støpt, men påmurt med et innvendig sjikt tegl. Hvorfor gjorde man så?

En annen ting som jeg reagerte på var mangelen på tilgjengelighet til rommet i spørsmålet på originaltegningen. Tegningen har vinduer og dører, men ingen som fører inn til fyrrommet? Det burde være en dør enten innenfra eller utenfra samt en lasteport for ved og koks hvis døren er på innsiden... Kunne det finnes en utfyllende tegning av det rommet et sted? Er døråpningen fra vaskerommet original?

Sist redigert:
  • Liker
Lärospånet
  • Laddar…
Teglsteinene er nok i første hånd en varmeisolasjon. Det var ikke så mye å få tak i på den tiden. Få ting leder kulde like bra som betong.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
VidarH VidarH skrev:
En annen ting som jeg reagerte på var mangelen på tilgjengelighet til rommet det gjelder på originaltegningen. Tegningen har vinduer og dører, men ingen som leder inn til fyrrommet? Det burde vært en dør enten innenfra eller utenfra samt en lastedør for ved og koks om døren er på innsiden... Kan det finnes en kompletterende tegning over det rommet et eller annet sted? Er døråpningen fra vaskerommet original?
Ja, er det ikke merkelig at rommet mangler inngang? Kanskje et hemmelig rom fra starten? :)

Det faktiske rommet har også to vinduer, som jo heller ikke er tegnet inn. Om døren er original? Jeg vet ikke - men ser faktisk at akkurat den skiller seg noe fra de andre dørene der nede, den er litt lavere slik at en runde med murstein får plass over den, mens de andre går helt opp til taket.

Når det gjelder innlasting av ved og koks, ser det ut til å ha skjedd direkte gjennom et av vinduene, man ser nemlig hvordan karmen er skikkelig nedslitt i underkant av det vinduet, altså som om mengder av innlastede vedkubber har slipt ned treverket ...

L
J justusandersson skrev:
Teglet er nok i første omgang en varmeisolering. Det fantes ikke så mye å ty til på den tiden. Få ting leder kulde like godt som betong.
Det høres jo rimelig ut!

Med original tenkte jeg at det fantes samme støpeformmerker i åpningen som på veggene. Det er jo litt spennende at de "glemt" å sette inn en dør og to vinduer ellers. Men kan jo ha åpnet opp en dør senere men det er mindre trolig om det i tillegg er to vinduer.

• Liker
Lärospånet
  • Laddar…
L
Nja dørene er innfestet i murede innervegger så der finnes ingen forskalingsmerker. Men akkurat den døren er altså litt lavere enn de andre. Ja det er merkelig at rommet ble tegnet helt uten dører og vinduer.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.