Jeg skal bytte en gammel kjellerdør fra ca. 50-tallet skulle jeg tro. Jeg blir litt fundersam når jeg ser et hvitt sparkellignende materiale som har smuldret opp og en hel del har falt på gulvet. Bak dette finnes et grått isoleringsmateriale.
Kan dette være asbest? Hva sier ekspertisen?

• Gammel trekjellerdør med slitt maling, ved siden av en murvegg med smuldrende hvitt materiale. Dørhåndtak i svart metall.
  • Gammel dørkarm med flassende maling, hvitt smuldret materiale og grått isoleringsmateriale synlig bak; mulig asbest.
Setter en peng på at det er tagel.

• Liker
returen
  • Laddar…
J jonko skrev:
Satser en penge på at det er tagl.
Takk for svar! Høres jo lovende ut iallfall.
Hva tror du om de hvite pulveraktige klumpene?

Har nettopp funnet lignende materiale i gamle rørbøyer som jeg har fått forklart for meg at det er asbest i dette. Derfor jeg spør. Begynner vel å bli noia tror jeg.

BirgitS
Det eneste sikre er å sende inn en bit for analyse.

• Liker
vedtony
  • Laddar…
Tagel og kalkbruk til 99%

• Liker
vedtony og 1 annen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det eneste sikre er å sende inn en bit for analyse.
Takk for tips! Men tar for lang tid og er for dyrt

BirgitS
vedtony vedtony skrev:
Takk for tips! Men tar for lang tid og er for dyrt
Det er greit å mene det om 1-2 dager og under 1000 kr, men det var bare for at jeg synes det er viktig å forstå at man aldri på bilder kan se om noe inneholder asbest, bare komme med en mening om det er et vanlig sted for asbestholdig materiale.

Så er jeg enig med de andre at det ikke ser ut som materiale som pleier å inneholde asbest på et sånt sted.

• Liker
vedtony
  • Laddar…
vedtony vedtony skrev:
Jeg skal bytte en gammel kjellerdør fra ca. 50-tallet skulle jeg tro. Jeg blir litt fundersam når jeg ser et hvitt sparkellignende materiale som har smuldret opp, og en hel del har falt på gulvet. Bak dette finnes et grått isoleringsmateriale.
Kan dette være asbest? Hva sier ekspertisen?
Uansett hva, så er det jo enkelt å beskytte seg hvis det er asbest.
Bedre å bruke pengene på verneutstyr.

https://www.av.se/produktion-indust...s-hantering-av-asbest/?hl=asbest privatperson

Man trenger altså halvmask med P3-filter, vernehansker og verneklær av engangstype.

Deretter holder man andre borte fra arbeidsplassen og rydder opp med verneutstyret på og avfall i tette poser som man kjører til gjenbruk og leverer inn som mistenkt asbest. Deretter en skikkelig utlufting.

• Liker
Globetrot og 1 annen
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.