Mener du i den flexslangen som er i kjøkkenskapet? Nei. Men hvor går den? Ser tomt ut ovenfor skapet. Asbestkanaler er stive, grå og oftest rektangulære. Det der er bare en stålfjær med en eller annen form for plastbelegg.

• Liker
klaskarlsson og 1 annen
  • Laddar…
J jishi skrev:
Mener du i den fleksible slangen som er i kjøkkenskapet? Nei. Men hvor går den? Ser tomt ut over skapet. Asbestkanaler er stive, grå og vanligvis rektangulære. Det der er bare en stålspiral med en eller annen form for plasthylse.
Hei, ok jeg forstår! Den ledes ut i ventilasjonen gjennom veggene som deretter fører ut luften i kjelleren.

• Ventilasjonsdeksel på vegg med strukturert tapetoverflate, del av et ventilasjonssystem som fører luft til kjelleren.
Merkelig overgang/stos, vanskelig å svare på da den virker overmalt. Men hva er selve bekymringen?

Virker også merkelig å lede ut kjøkkenviften i husgrunnen. Asbestkanaler som er hele, har ingen direkte helserisiko. Det er når du begynner å bryte i stykker/sage i det at det begynner å bli problemer. Så avhengig av hva du tenker å rive, kan det være en viss bekymring. Personlig hadde jeg bare tatt på meg en åndedrettsmaske og forsøkt å ta det ut så helt som mulig hvis det skal bort. Eller så bygger du det inn og tenker ikke mer på det :)

Du kan levere inn asbestavfall på valgfri gjenvinningsstasjon så lenge den er merket og leveres som miljøfarlig gods.

J jishi skrev:
Merkelig overgang/bjelke, vanskelig å svare på da den virker overmalt. Men hva er selve bekymringen?

Virker også merkelig å lede ut kjøkkenviften i husgrunnen. Asbestkanaler som er hele, har jo ingen direkte helserisiko. Det er når du begynner å bryte opp/sage i det at det begynner å bli problemer. Så avhengig av hva du planlegger å rive kan det være en viss bekymring. Personlig hadde jeg bare tatt på meg en åndedrettsmaske og forsøkt å ta det ut så helt som mulig hvis det skal fjernes. Eller så bygger du det inn og tenker ikke mer på det :)

Du kan levere asbestavfall på valgfritt avfallsmottak så lenge det er merket og leveres som miljøfarlig gods.
Kan jo være jeg som er uvitende også, sitter flertallige ventilasjonshull i flere rom av huset (legger ved bilde), finnes både i kjelleren og soverom osv.. kanskje de leder til den gamle skorsteinen og leder ut luft derfra? Bare jeg som trodde at den ledet ut luften i kjelleren for når man slår på viften trekker det i kjelleren.

• Ventilasjonsrist på vegg, muligens knyttet til husets skorsteinsystem for å lufte ut kjeller og soverom.
Ja, mer trolig at det leder ut det i skorsteinen. En kjøkkenvifte blåser med ganske stort fløde og det må komme inn like mye luft som du blåser ut et sted fra. I et hus vil luften stige etter hvert som den varmes opp, så det er nok ikke uvanlig at en stor del av luften suges fra kjelleren, men kan ikke si sikkert.

Men spørsmålet er som sagt hva bekymringen er? Det er som sagt rivingen som kan gi litt utfordringer.

J jishi skrev:
Ja, mer sannsynlig at det leder ut det i skorsteinen. En kjøkkenvifte blåser med riktig stort fløde og det trenger å komme inn like mye luft som du blåser ut et sted ifra. I et hus vil luften stige etter hvert som den varmes opp, så det er nok ikke uvanlig at en stor del av luften suges fra kjelleren, men kan ikke si sikkert.

Men spørsmålet er som sagt hva bekymringen er? Det er som sagt rivingen som kan gi litt utfordringer.
Ja, unnskyld! Store spørsmålet var egentlig bare røret haha, da vi skal bytte kjøkkenviften og pusse opp og gi litt kjærlighet til det gamle 90-talls kjøkkenet, har jo lest at det kan finnes asbest i ventilasjonsrør osv.. men forstår nå at de oftest er rektangulære og harde!

Her kan du se et eksempel fra mitt hus, der flexslangen som kommer fra kjøkkenet (og viften) går inn i en asbestkanal som er koblet til murstokket, som referanse 🙂

• Flexslange fra kjøkken koblet til murstock via asbestkanal, med kabler og stikkontakt synlig på vegg.
J jishi skrev:
Her kan du se et eksempel fra mitt hus, der flexslangen som kommer fra kjøkkenet (og viften) går inn i en asbestkanal som er koblet til skorsteinen, som referanse 🙂
Man lærer noe nytt hver dag, takk for bra svar på mine dumme spørsmål! 😁

• Liker
jishi
  • Laddar…
Satsuki
rasmusandersson4 rasmusandersson4 skrev:
Ja unnskyld! Store spørsmålet var egentlig bare røret haha, da vi skal bytte kjøkkenviften og pusse opp og gi litt kjærlighet til det gamle 90-tallets kjøkkenet, har jo lest at det kan finnes asbest i ventilasjonsrør osv.. men forstår nå at de oftest er rektangulære og harde!
Asbest ble totalforbudt i 1982, så det er neppe i en ventilasjonskanal fra 90-tallet….

• Liker
rasmusandersson4
  • Laddar…
Satsuki Satsuki skrev:
Asbest ble totalforbudt i 1982, så det er neppe i en ventilasjonskanal fra 90-tallet….
Men huset var jo bygd -45.

Satsuki
useless useless skrev:
Men huset var jo bygget -45.
Men kjøkkenet installert på 90-tallet og ventilasjonskanalen tydelig av en mer moderne dato.

Satsuki Satsuki skrev:
Men kjøkkenet installert på 90-tallet og ventilasjonskanalen tydelig av en modernere dato
Ok. Hvilket år er den man ser i innlegg #3 installert?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.