2.829 lest ·
12 svar
3k lest
12 svar
Kan det være asbest i dette ventilasjonsrøret til gammel kjøkkenvifte?
Huseier
· Karlskrona
· 59 innlegg
Huseier
· Karlskrona
· 59 innlegg
Hei, ok jeg forstår! Den ledes ut i ventilasjonen gjennom veggene som deretter fører ut luften i kjelleren.J jishi skrev:
Merkelig overgang/stos, vanskelig å svare på da den virker overmalt. Men hva er selve bekymringen?
Virker også merkelig å lede ut kjøkkenviften i husgrunnen. Asbestkanaler som er hele, har ingen direkte helserisiko. Det er når du begynner å bryte i stykker/sage i det at det begynner å bli problemer. Så avhengig av hva du tenker å rive, kan det være en viss bekymring. Personlig hadde jeg bare tatt på meg en åndedrettsmaske og forsøkt å ta det ut så helt som mulig hvis det skal bort. Eller så bygger du det inn og tenker ikke mer på det
Du kan levere inn asbestavfall på valgfri gjenvinningsstasjon så lenge den er merket og leveres som miljøfarlig gods.
Virker også merkelig å lede ut kjøkkenviften i husgrunnen. Asbestkanaler som er hele, har ingen direkte helserisiko. Det er når du begynner å bryte i stykker/sage i det at det begynner å bli problemer. Så avhengig av hva du tenker å rive, kan det være en viss bekymring. Personlig hadde jeg bare tatt på meg en åndedrettsmaske og forsøkt å ta det ut så helt som mulig hvis det skal bort. Eller så bygger du det inn og tenker ikke mer på det
Du kan levere inn asbestavfall på valgfri gjenvinningsstasjon så lenge den er merket og leveres som miljøfarlig gods.
Huseier
· Karlskrona
· 59 innlegg
Kan jo være jeg som er uvitende også, sitter flertallige ventilasjonshull i flere rom av huset (legger ved bilde), finnes både i kjelleren og soverom osv.. kanskje de leder til den gamle skorsteinen og leder ut luft derfra? Bare jeg som trodde at den ledet ut luften i kjelleren for når man slår på viften trekker det i kjelleren.J jishi skrev:Merkelig overgang/bjelke, vanskelig å svare på da den virker overmalt. Men hva er selve bekymringen?
Virker også merkelig å lede ut kjøkkenviften i husgrunnen. Asbestkanaler som er hele, har jo ingen direkte helserisiko. Det er når du begynner å bryte opp/sage i det at det begynner å bli problemer. Så avhengig av hva du planlegger å rive kan det være en viss bekymring. Personlig hadde jeg bare tatt på meg en åndedrettsmaske og forsøkt å ta det ut så helt som mulig hvis det skal fjernes. Eller så bygger du det inn og tenker ikke mer på det
Du kan levere asbestavfall på valgfritt avfallsmottak så lenge det er merket og leveres som miljøfarlig gods.
Ja, mer trolig at det leder ut det i skorsteinen. En kjøkkenvifte blåser med ganske stort fløde og det må komme inn like mye luft som du blåser ut et sted fra. I et hus vil luften stige etter hvert som den varmes opp, så det er nok ikke uvanlig at en stor del av luften suges fra kjelleren, men kan ikke si sikkert.
Men spørsmålet er som sagt hva bekymringen er? Det er som sagt rivingen som kan gi litt utfordringer.
Men spørsmålet er som sagt hva bekymringen er? Det er som sagt rivingen som kan gi litt utfordringer.
Huseier
· Karlskrona
· 59 innlegg
Ja, unnskyld! Store spørsmålet var egentlig bare røret haha, da vi skal bytte kjøkkenviften og pusse opp og gi litt kjærlighet til det gamle 90-talls kjøkkenet, har jo lest at det kan finnes asbest i ventilasjonsrør osv.. men forstår nå at de oftest er rektangulære og harde!J jishi skrev:Ja, mer sannsynlig at det leder ut det i skorsteinen. En kjøkkenvifte blåser med riktig stort fløde og det trenger å komme inn like mye luft som du blåser ut et sted ifra. I et hus vil luften stige etter hvert som den varmes opp, så det er nok ikke uvanlig at en stor del av luften suges fra kjelleren, men kan ikke si sikkert.
Huseier
· Karlskrona
· 59 innlegg
Asbest ble totalforbudt i 1982, så det er neppe i en ventilasjonskanal fra 90-tallet….rasmusandersson4 skrev:
Klikk her for å svare